نگاهی بر آثار تاریخی شهر زواره وتاملی بر معماری مسجد جامع زواره از نظر رویکرد تاریخی و زیبایی شناسی(کتیبه ها و اسلیمی ها)

نگاهی بر آثار تاریخی شهر زواره وتاملی بر معماری مسجد جامع زواره از نظر رویکرد تاریخی و زیبایی شناسی(کتیبه ها و اسلیمی ها)

زهره ایمانی1 بهناز ایمانی2

1) کارشناسی ارشدهنرگرایش ارتباط
2) کارشناسی حسابداری،موسسه غیر انتفاعی البرز،قزوین

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مهندسی عمران ، معماری ، مصالح ساختمانی و محیط زیست(caucong.com/2nd)
چکیده :
در تاریخ معماری ایران، معماری عصر سلجوقی از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، این اهمیت را می توان در تزئینات شاخص این دوره به خصوص انواع کتیبه های به جای مانده از این دوره ارزشمند یافت، بناهای دوره سلجوقی اغلب با آجر و در قسمت هایی از بنا از گچ استفاده شده است مانند محراب ، گنبدخانه و ایوان ها ، به دلیل انعطاف بیشتر آن نسبت به آجر، یکی از بناهای شاخص این دوره از این حیث ، مسجد جامع زواره است هدف از انجام این مقاله نگاهی بر آثار تاریخی شهر زواره وتاملی بر معماری مسجد جامع زواره از نظر رویکرد تاریخی و زیبایی شناسی(کتیبه ها و اسلیمی ها) است ، به سؤالات پیشرو پاسخگو می باشیم: 1- آیا مسجد جامع زواره اولین مسجد چهار ایوانی ایرانی است؟2- آیا این مسجد از نظر معماری و اصالت فرم حرفی در مقابل بناهای هم عصر خود دارد؟ این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و شیوه¬ی بررسی کتابخانه ای و آرشیوی با استفاده از فیش برداری از منابع مرتبط و از طریق مراجعه و مطالعات میدانی، گرد آوری شده است. نوع بررسی و اندازه گیری با استفاده از متر و لوازم نقشه برداری جهت ثبت مشخصات کلی بنا در پلان ،مقاطع و نمادها،استفاده از دوربین عکاسی و تصاویر هوایی و نقشه های ادواری شهری. تجزیه و تحلیل کیفی می باشد.بر اساس متن می توان چنین نتیجه گرفت که معماری مسجد جامع زواره، بهترین گواه این حقیقت است که اگر چه نقوش و تزئینات اسلامی،دنیایی از مفاهیم و معانی جهانی ماوراء را در خود نهفته دارد اما هنر معماری آنگاه که به استحکام در خور و شایسته دست یابد و شیوه های ساخت خود را با دقت و مهارت به انجام رساند ،از کاربرد افراطی آن بی نیاز است.
کلمات کلیدی : شهر زواره مسجد جامع زواره کتیبه ها اسلیمی ها .