نقش آموزش برای توسعه پایدار از طریق باغ مدرسه

مرضیه سبزاندام1 لوسی سوو2

1) فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه،
2) استادیار دانشکده تعلیم و تربیت، دانشگاه کبک در مونترال،

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مهندسی عمران ، معماری ، مصالح ساختمانی و محیط زیست(caucong.com/2nd)
چکیده :
آموزش زیست محیطی و باغ را می توان تقلیدی از طبیعت در یک محیط شهری دانست. در زمان های گذشته، بسیاری از مربیان با آگاهی از اهمیت طبیعت در فرآیند آموزش بسیار مشتاق استفاده از محیط طبیعی در روند یادگیری بودند. . اما امروزه در دنیای مدرن در حوزه آموزش و پرورش اعم از محدود کردن فضای آموزشی، حذف طبیعت و محیط فیزیکی از آموزش و نادیده گرفتن نقش فضاهای سبز در شکوفا کردن ذهن آموزشی کودکان به همراه آورده، که باعث افت کیفیت اموزش در کودکان شده و ما برای بازیافتن جایگاه ویژه ی خود در جامعه ی در حال تحول ، امروزه راه دشواری در پیش داریم. در بسیاری از نقاط جهان شکل گیری محیط های آموزشی در فضایی بدون مرز و همگون با طبیعت، در جهت تغییر و حرکت بسمت آرمان های آموزش و پرورش سبز و اهمیت دادن به موضوع یادگیری موثرتر و لذت بخش تر در محیط مدرسه برای دانش آموزان در دستور کار قرار گرفته است، حامیان باغ مدرسه در بسیاری از مطالعات ، تأثیر باغ بر مدرسه را بررسی کردند. باغ در فرآیند آموزش نشان داده است که مزایای متعددی برای دانش آموزان دارد، یکی از آنها این است که یادگیری تجربی را بیشتر می کند. دانش آموزان که در محیط باغ ومشغول باغبانی هستند باعث بهبود عملکرد کلی تحصیلی و علاقه آنها را افزایش می دهد در یادگیری همچنین به نظر می رسد که تأثیرات مثبتی بر رفتار کلی آنها داشته باشد سلامت عاطفی و اجتماعی ،در نتایج مطالعات می توان مشاهده کرد دانش آموزانی که در محیط باغ مدرسه بودند بهبود وسلامت قابل توجهی را در وضعیت فیزیکی کلی خود نشان دادند، و اینکه آنها اغلب عادات غذایی بهتری را اتخاذ کردند. بالاخره باغ مدرسه می تواند مسله مهم برای دانش آموزان و به طور کلی مدرسه برای معرفی آنها باشد پایداری هم در تئوری و هم در عمل باشد.
کلمات کلیدی : باغ مدرسه آموزش پایدار توسعه پایدار محیط زیست