ارزیابی اثر الیاف سرامیک برمیزان ریزش قیر مخلوط‌های آسفالتی بااستخوان بندی سنگدانه ای و متخلخل

ارزیابی اثر الیاف سرامیک برمیزان ریزش قیر مخلوط‌های آسفالتی بااستخوان بندی سنگدانه ای و متخلخل

علی شریعت ناصری1 علی سعیدی نژاد2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران گرایش راه وترابری ، دانشگاه گیلان،
2) دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران گرایش راه وترابری ، دانشگاه گیلان،

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مهندسی عمران ، معماری ، مصالح ساختمانی و محیط زیست(caucong.com/2nd)
چکیده :
آسفالت متخلخل و آسفالت بااستخوان بندی سنگدانه ای نوعی آسفالت با دانه‌بندی باز بوده که مهم‌ترین مشخصه آن درصد فضای خالی زیاد است. به‌طورکلی تمام آسفالت‌های رایج با دانه‌بندی توپر (آسفالت گرم و نیمه گرم) ، دارای سطحی تقریباً غیرقابل نفوذ هستند که این موضوع در هنگام بارندگی، موجب کاهش ایمنی وسایل نقلیه می‌شود. با افزایش روز‌افزون میزان آمد‌و‌شد وسایل نقلیه و نیز ضعف‌های این نوع آسفالت در برابر خرابی‌های عملکردی رایج آسفالت ، نیاز به اصلاح آسفالت متخلخل و سنگدانه ای و مقاوم‌سازی آن ها را دوچندان می‌کند. از طرفی ﭘﺪﯾﺪه رﯾﺰش ﻗﯿﺮ بزرگ‌ترین مشکل مخلوط‌ های آﺳﻔﺎﻟﺘﯽ ﺑﺎ دانه‌بندی میان‌تهی و ﯾﺎ ﺑﺎ دانه‌بندی ﺑﺎز، مانند مخلوط‌های آﺳﻔﺎﻟﺘﯽ بااستخوان بندی ﺳﻨﮕﺪاﻧﻪاي و متخلخل است.درواقع مقدار رﯾﺰش ﻗﯿﺮ ﻣﻌﯿﺎري جهت بررسی ﭘﺘﺎﻧﺴﯿﻞ زﻫﮑﺶ ﺷﺪن ﻗﯿﺮ ﯾﺎ ﻫﻤﺎن ﺟﺪا ﺷﺪن ﻣﻼت ﻗﯿﺮي از ﻣﺨﻠﻮطﻫﺎي آﺳﻔﺎﻟﺘﯽ اﺳﺖ. به‌ منظور ﮐﻨﺘﺮل میزان رﯾﺰش ﻗﯿﺮ در این نوع مخلوط‌ها از افزودنی‌های مختلفی استفاده می‌شود. از طرفی مطالعات سال های اخیر نشان داده، وجود افزودنی ها و تثبیت‌کننده‌های مختلف در مخلوط های آسفالتی کمک شایانی به بهبود عملکرد این نوع مخلوط ها کرده است. درهمین راستا با توجه به ویژگی‌های افزودنی‌های مورداستفاده، تأثیر الیاف سرامیک بر بهبود میزان ریزش قیر این دو نوع آسفالت مورد مطالعه قرار گرفت. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر الیاف سرامیک بر میزان ریزش قیر مخلوط‌های آسفالتی بااستخوان بندی سنگدانه ای و متخلخل است. در این پژوهش از سنگدانه سیلیسی و قیر 70-60 AC استفاده گردید. برای این منظور قیر اصلاح‌شده با مقادیر 3 و 5 درصد وزنی الیاف سرامیک تهیه و از آن در ساخت نمونه‌های آسفالتی استفاده شد. در ادامه آزمایش ریزش قیر بر روی نمونه‌های اصلاح‌شده و نمونه‌های کنترلی مخلوط آسفالتی متخلخل و سنگدانه ای انجام گرفت تا تأثیر الیاف سرامیک بر خصوصیات ریزش قیر این مخلوط‌ های آسفالتی مورد ارزیابی قرار گیرد. نتایج آزمایش‌های صورت گرفته نشان داد که در مجموع استفاده از درصد بیشتر الیاف سرامیک برحسب وزن قیر در مخلوط آسفالتی متخلخل وسنگدانه ای اصلاح‌شده، موجب بهبود و کاهش میزان ریزش قیر، در این نوع مخلوط‌ ها شده است.
کلمات کلیدی : مخلوط آسفالتی متخلخل مخلوط آسفالتی بااستخوان بندی سنگدانه ای الیاف سرامیک ریزش قیر