نوآوری در مدیریت شهری با رویکرد کارآفرینی شهری

نوآوری در مدیریت شهری با رویکرد کارآفرینی شهری

راضیه جعفری1

1) دانشجوی کارشناسی مهندسی شهرسازی، دانشگاه شیراز، ایران-

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی مهندسی عمران ، معماری ، مصالح ساختمانی و محیط زیست(caucong.com/2nd)
چکیده :
امروزه ‌تقویت ‌کارآفرینی‌ و ‌ایجاد ‌بستر ‌مناسب ‌براي ‌‌توسعه ‌آن ‌از ‌ابزار ‌‌پیشرفت ‌‌اقتصادي‌‌ کشورها، ‌‌به‌ویژه‌‌ کشورهاي‌ درحال توسعه ‌است. ‌همچنین ‌بسترسازي ‌براي ‌کارآفرینی ‌در ‌وجوه ‌مختلف ‌آن ‌می تواند ‌اهمیتی ‌راهبردي‌‌ در ‌نظام‌ عملکرد مدیریت ‌بخش ‌عمومی ‌و‌ سازمان‌هاي‌ متصدي ‌در‌ مدیریت ‌شهري ‌باشد.‌ در ‌شهرها‌ کارآفرینی‌ یکی‌ از‌ کلیدهاي ‌اساسی ‌توسعة ‌اقتصادي ‌و ‌درآمدزایی ‌محسوب‌ می شود؛‌ شهرها‌ به عنوان‌ مراکز‌ دانش‌ و‌ تولیدات ‌خاص،‌ محل ‌تسهیل ‌تفکر ‌خلاقانه ‌و ‌نوآورانه ‌و ‌آفرینش‌گر‌ ‌ فرصت هاي ‌ارزنده ‌براي ‌اشتغال ‌و‌ کارآفرینی ‌هستند؛‌ بنابراین‌‌ در‌ محیط هاي ‌شهري ‌باید‌ شرایطی ‌خاص ‌براي ‌کارآفرینی ‌و ‌شکوفایی ‌اقتصادي‌ فراهم ‌شود. بر این اساس، این مقاله با رویکرد مساله محور و کاربردی، با بهره گیری از روش «توصیفی- تحلیلی» و شیوه جمع آوری اطلاعات به صورت اسنادی و کتابخانه ای، به بررسی مفاهیم و ابعاد شهرهای کارآفرین، اهمیت این شهرها، نیازها و محدودیت های شهرهای کشورهای درحال توسعه و عوامل تسهیل کننده برای تبدیل یک شهر به شهر کارآفرین پرداخته است.
کلمات کلیدی : مدیریت شهری شهر کارآفرین توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه