بررسی موانع یادگیری دانش آموزان و ارایه راهبردهای آموزشی در کلاس های درس چند پایه شهرستان اندیمشک سال 1400-1399

بررسی موانع یادگیری دانش آموزان و ارایه راهبردهای آموزشی در کلاس های درس چند پایه شهرستان اندیمشک سال 1400-1399

کامبیز نجفوند دریکوند1 رحمن نورعلیزاد2 تورج میرعالی3

1) کارشناس علوم تربیتی، دانشگاه پیام نورواحد اندیمشک،اندیمشک، ایران
2) گروه علوم تربیتی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد دزفول،، دزفول، ایران
3) کارشناس آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان واحد امام رضا اندیمشک، اندیمشک، ایران

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی موانع یادگیری دانش آموزان و ارائه راهبردهای آموزشی در کلاس های درس چند پایه شهرستان اندیمشک در سال 1400-1399 انجام شده است. روش این پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری در این پژوهش کلیه برنامه ریزان اداره آموزش و پرورش ومدیران و معلمان مدارس دارای کلاس های چندپایه شهرستان هستند. نمونه آماری و شیوه نمونه گیری به دلیل اندک بودن تعداد افراد از نوع سرشماری و روش نمونه گیری سهمیه ای استفاده شد. در این پژوهش جمعا 139 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات ازپرسشنامه محقق ساخته که روایی صوری آن محاسبه شده بود وضریب پایایی به دست آمده برای موانع سه گانه مدیریتی ،موانع مادی وموانع (اطلاعاتی و دانشی) به ترتیب 792/0، 723/0 و821/0 بدست آمد. پرسشنامه به صورت مجازی در اختیار اعضای نمونه قرار گرفته وبین 139 توزیع شد که 126 پرسشنامه دریافت شد. برای جمع آوری داده ها در مرحله اول با استفاده از ادبیات و پیشینه پژوهش و همچنین مصاحبه، نظر کلیه برنامه ریزان اداره آموزش و پرورش و کلیه مدیران مدارس دارای کلاس های چندپایه شهرستان اندیمشک شناسایی و استخراج شدند. برای بخش شاخص های استنباطی نیز از آزمون آماری T تک گروهی به منظور بررسی فرضیه های پژوهش با استفاده از نرم افزار spss بهره گرفته شد.نتایج تحلیل مربوط به موانع و مشکلات کلاس های چندپایه در فرآیند تدریس ابتدایی نشان داد که عوامل درون کلاسی و برون کلاسی (کمبود وقت برای تدریس، عدم برخورداری از تجهیزات و امکانات ،محرومیت،نوع چیدمان، برنامه ریزی، ،زیباسازی فضای مدرسه،بیسوادی اولیاو ... )در فرآیند تدریس و کلاس داری تأثیر دارد و عدم برخورداری معلمان از حقوق و مزایا با توجه به سختی کار،تأثیر ندارد. همچنین نتایج بدست آمده نشان دهنده اطمینان 95/0 در تایید موانع سه گانه موثر در یادگیری دانش آموزان کلاس های چند پایه در مقایسه با میانگین نظری است. همچنین ازبین ¬رتبه میانگین شاخص های مورد بررسی (27 شاخص) علاوه بر وجود تفاوت معنی داری ، بالاترین رتبه را « عدم برخورداری از دانش، مهارت فنی، ومنابع را در جهت تلفیق فناوری در هر برنامه اموزشی »(مولفه موانع اطلاعاتی و دانشی) و پایین ترین رتبه را « ضعف بنیه مالی خانواده های دانش آموزان » (موانع مادی(کالبدی)) در یادگیری دانش آموزان کلاسهای چندپایه شهرستان اندیمشک به خود اختصاص داده است.
کلمات کلیدی : موانع یادگیری دانش آموزان کلاس های درس چند پایه راهبردهای آموزشی