مقایسه اثربخشی روش تدریس وارونه و مشارکتی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی شهرستان اندیمشک در سال تحصیلی 1400

مقایسه اثربخشی روش تدریس وارونه و مشارکتی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع ششم ابتدایی شهرستان اندیمشک در سال تحصیلی 1400

نرگس عادلی1 رحمن نورعلیزاد2

1) کارشناس ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان شیخ مرتضی انصاری واحد دزفول ،دزفول ،ایران
2) گروه علوم تربیتی، دانشگاه ازاد اسلامی واحد دزفول،دزفول ،ایران

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر مقایسه دو روش تدریس مشارکتی و کلاس وارونه در درس هدیه آسمانی مقطع ششم ابتدایی و روش تحقیق پژوهش شبه آزمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش عبارت از کلیه دانش آموزان دانش اموزان دختر مقطع ششم ابتدایی شهرستان اندیمشک می باشند. در این پژوهش از بین تعداد 60 نفر ازدانش اموزان دختر مقطع ششم ابتدایی یک دبستان شهرستان که در به صورت غیر تصادفی و در دسترس انتخاب شدند. برای جمع اوری داده های عملکرد تحصیلی دانش آموزان آزمون محقق ساخته مشتمل بر 20 سوال در 4 بخش بهترین راهنمایان، سیمای خوبان ، جهان دیگر وراه تندرستی استفاده شد. در این پژوهش روایی صوری آزمون هدیه آسمانی مقطع ششم ابتدایی با استفاده از نظرات چند نفر از اساتید مجرب هدیه آسمانی شهرستان اندیمشک مورد بررسی و تایید قرار گرفت. در این پژوهش برای سنجش میزان پایایی ابزار اندازه گیری عملکرد هدیه آسمانی از ضریب الفای کرانباخ استفاده شد که نتایج آن که در میان 15 نفر از دانش آموزان اجرا شد نشان داد که این آزمون از پایایی مناسبی برخوردار است.برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های از آزمون t گروه هاي مستقل و تحليل کوواريانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که روش تدیس به سبک کلاس وارونه در مجموع از روش تدریس مشارکتی نتایج بهتری به بار آورده است. کلیدواژه ها: کلاس درس، روش تدریس وارونه ، روش تدریس مشارکتی، هدیه آسمانی مقطع ششم ابتدایی
کلمات کلیدی : کلاس درس روش تدریس وارونه روش تدریس مشارکتی هدیه آسمانی مقطع ششم ابتدایی