اثربخشی برنامه آموزش تاب ‏آوري بر نگرش ‏هاي ناکارآمد و مؤلفه‏ های آن در مادران داراي فرزند مبتلا به اوتیسم در شهر بندرعباس

اثربخشی برنامه آموزش تاب ‏آوري بر نگرش ‏هاي ناکارآمد و مؤلفه‏ های آن در مادران داراي فرزند مبتلا به اوتیسم در شهر بندرعباس

محمدرضا بحرانی1 آتنا قرشی کرمانی2

1) استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور، واحد بوشهر،
2) دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، عسلویه، ایران(نویسنده مسئول

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزش تاب‏آوري بر نگرش‏هاي ناکارآمد و مؤلفه‏های آن در مادران داراي فرزند مبتلا به اوتیسم انجام شد. پژوهش نیمه‏آزمایشی با طرح پیش‏آزمون و پس‏آزمون با گروه‏های آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای فرزند مبتلا به اوتیسم مراجعه‏کننده به مرکز اتیسم شهر بندرعباس در سال 1401 بود، که با روش نمونه‏گیری در دسترس و داوطلبانه تعداد 30 نفر از مادران انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. برای گردآوری داده‏ها از پرسشنامه نگرش ناکارآمد وایزمن و بک (1978) استفاده شد. برنامه مداخله آموزش تاب‏آوری طی 12 جلسه 5/1 ساعتی (90 دقیقه‏ای) به صورت هر هفته یک جلسه، بر روی آزمودنی‏های گروه آزمایش اعمال شد اما افراد گروه کنترل این برنامه را دریافت نکردند. تحلیل داده‏ها با روش‏های آمار توصیفی (فراونی، درصد، میانگین و انحراف معیار)، آزمون پیش فرض آماری و تحلیل کوواریانس انجام شد. برای تحلیل از نرم‏افزار آماری SPSS نسخه 26 استفاده شد. یافته‏ها نشان داد که در مرحله پس‏آزمون بین میانگین نمره کل نگرش ناکارآمد و ابعاد آن به ترتیب در آزمودنی‏های دو گروه از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P).
کلمات کلیدی : آموزش تاب‏آوری نگرش ناکارآمد مادران اوتیسم