اثربخشی برنامه آموزش تاب آوري بر نگرش هاي ناکارآمد و مؤلفه های آن در مادران داراي فرزند مبتلا به اوتیسم در شهر بندرعباس
اثربخشی برنامه آموزش تاب آوري بر نگرش هاي ناکارآمد و مؤلفه های آن در مادران داراي فرزند مبتلا به اوتیسم در شهر بندرعباس
محمدرضا بحرانی1 آتنا قرشی کرمانی2
1) استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور، واحد بوشهر،
2) دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، عسلویه، ایران(نویسنده مسئول
محل انتشار :
ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزش تابآوري بر نگرشهاي ناکارآمد و مؤلفههای آن در مادران داراي فرزند مبتلا به اوتیسم انجام شد. پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای فرزند مبتلا به اوتیسم مراجعهکننده به مرکز اتیسم شهر بندرعباس در سال 1401 بود، که با روش نمونهگیری در دسترس و داوطلبانه تعداد 30 نفر از مادران انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه نگرش ناکارآمد وایزمن و بک (1978) استفاده شد. برنامه مداخله آموزش تابآوری طی 12 جلسه 5/1 ساعتی (90 دقیقهای) به صورت هر هفته یک جلسه، بر روی آزمودنیهای گروه آزمایش اعمال شد اما افراد گروه کنترل این برنامه را دریافت نکردند. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی (فراونی، درصد، میانگین و انحراف معیار)، آزمون پیش فرض آماری و تحلیل کوواریانس انجام شد. برای تحلیل از نرمافزار آماری SPSS نسخه 26 استفاده شد. یافتهها نشان داد که در مرحله پسآزمون بین میانگین نمره کل نگرش ناکارآمد و ابعاد آن به ترتیب در آزمودنیهای دو گروه از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>P).
کلمات کلیدی :
آموزش تابآوری
نگرش ناکارآمد
مادران
اوتیسم