تعیین رابطه کمالگرایی با تنظیم شناختی هیجان و اشتیاق به تحصیل دانش ‏آموزان (مورد مطالعه: دانش ‏آموزان پیرانشهر)

تعیین رابطه کمالگرایی با تنظیم شناختی هیجان و اشتیاق به تحصیل دانش ‏آموزان (مورد مطالعه: دانش ‏آموزان پیرانشهر)

هیمن محمود فخه1 کامران سلیمانی2

1) عضو هیئت علمی روانشناسی، دانشگاه پیام نور، مرکز مهاباد، ایران.
2) دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، مرکز مهاباد، ایران(نویسنده مسئول).

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
این پژوهش با هدف تعیین رابطه کمالگرای با تنظیم شناختی هیجان و اشتیاق به تحصیل دانش‏آموزان انجام شد. پژوهش توصیفی-مقطعی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‏آموزان پسر مقطع متوسطه اول پیرانشهر در سال 1401 بود که با روش نمونه‏گیری خوشه‏ای تصادفی تعداد 150 نفر انتخاب شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه کمالگرایی هویت و فلت (1991)، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گراس و جان (2003) و پرسشنامه اشتیاق به تحصیل فردریکز و همکاران (2004) استفاده شد. تحلیل داده‏ها علاوه بر آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار)، با ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با SPSS-26 انجام شد. یافته‏ها نشان داد که بین نمره کمالگرای و ابعاد آن شامل خودمحوری (05/0P< و 199/0 =β)، دیگرمحوری (05/0P< و 171/0 =β) و جامعه محوری (05/0P< و 122/0 =β) با تنظیم شناختی هیجان ارتباط معناداری وجود دارد. همچنین رابطه بین کمالگرایی و ابعاد آن شامل خودمحوری (05/0P< و 185/0 =β)، دیگرمحوری (05/0P< و 218/0 =β) و جامعه محوری (05/0P< و 202/0 =β) با اشتیاق به تحصیل نیز معنادار بود. تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که 37 درصد از تغییرات نمرات اشتیاق به تحصیل و تنظیم شناختی هیجان براساس کمالگرایی قابل تبیین است. با توجه به یافته‏ها به برنامه‏ریزان حوزه تحصیلی و بهداشت روان دانش‏آموزان توصیه می‏شود به سازه‏های روان‏شناختی بیش از پیش توجه مبذول دارند.
کلمات کلیدی : کمالگرایی تنظیم هیجان اشتیاق به تحصیل دانش‏آموز