مروری بر نقش هوش هیجانی درسطوح مختلف نظام آموزشی ایران

بشیری آستانه1

1) معصومه

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
هوش هیجانی مجموعه ای از توانایی های کلامی و غیر کلامی است که افراد قادر می شوند به بیان ، درک و ارزیابی احساسات خود و دیگران ، به منظور هماهنگ کردن خود با تقاضاها و فشارهای اجتماعی . افرادی که دارای هوش هیجانی بالایی می باشند ، می توانند به طور مطلوب هیجانات و احساسات خود را کنترل و احساسات افراد دیگر را مدیریت کنند . هوش هیجانی یکی از پارامترهای مهم و تاثیر گذار در سطوح مختلف آموزش و پرورش است ، لذا در این تحقیق نتایج مقالات مرتبط با هوش هیجانی در نظام آموزشی کشور مرور می شود . هوش هیجانی در سطح فراگیران ( دانش آموزان و دانشجویان ) در ارتباط با عملکرد تحصیلی و انگیزش تحصیلی آنها مرور گردیده است و در سطح مدیران و کادر اجرایی ، مقالات مرتبط با هوش هیجانی و تعارض مورد بررسی قرار گرفته است . نتایج همه ی مقالات نشان داد که ، بین هوش هیجانی با حوزه های مدیریت آموزشی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت ، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد .
کلمات کلیدی : کلید واژه ها : هوش هیجانی تعارض مدیریت تعارض عملکرد تحصیلی انگیزش تحصیلی