مقایسه بهزیستی ذهنی دانشآموزان مدرسهگریز و دانشآموزان غیر مدرسهگریز
مقایسه بهزیستی ذهنی دانشآموزان مدرسهگریز و دانشآموزان غیر مدرسهگریز
حدیث خسروی1
1) کارشاسی ازشد مشاوره خانواده، دانشگاه رازی کرمانشاه
محل انتشار :
ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت نقش بهزیستی ذهنی دانشآموزان در موفقیتهای تحصیلی، پژوهش حاضر با هدف مقایسه بهزیستی ذهنی در بین دانشآموزان مدرسهگریز و غیر مدرسهگریز انجام گرفت.
مواد و روشها: این پژوهش توصیفی و از نوع مقایسهای است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر کرمانشاه بود. روش نمونهگیری پژوهش تصادفی از نوع خوشهای بود که 60 نفر دانشآموزان مدرسهگریز و 60 نفر دانشآموزان غیر مدرسهگریز نیز انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه بهزیستی ذهنی دانشآموزان SSWQ بود. برای تحلیل دادههای پژوهش، از روش آماری تحلیل واریانس چند متغیری و نرم افزار spss-26 استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحلیل نشان داد که بین دانشآموزان مدرسهگریز و غیر مدرسهگریز در تمام خرده مقیاسهای بهزیستی ذهنی (لذت از یادگیری، کارآمدی تحصیلی، اهداف آموزشی و ارتباط با مدرسه) تفاوت معناداری وجود دارد و بهزیستی ذهنی به شکل معناداری در گروه دانشآموزان مدرسه گریز کمتر بود (F=37.5، 001/0P<).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که بهزیستی ذهنی دانشآموزان در کاهش پدیده مدرسهگریزی دانشآموزان نقش دارد، بنابراین میتوان اظهار کرد که یکی از دلایل احتمالی گرایش به مدرسهگریزی، میزان بهزیستی ذهنی پایین دانشآموزان است.
کلمات کلیدی :
بهزیستی ذهنی
مدرسهگریزی
دانشآموز