اثربخشی امیددرمانی بر غرقگی دانش آموزان دارای اختلال دیکته نویسی

اثربخشی امیددرمانی بر غرقگی دانش آموزان دارای اختلال دیکته نویسی

معصومه فکری صفری زاده1 نیلا علمی منش2

1) دانشجوی ارشد روانشناسی دانشگاه پیام نور
2) دانشیار روانشناسی دانشگاه پیام نور

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
هدف:پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی امیددرمانی بر غرقگی دانش آموزان دارای اختلال دیکته نویسی انجام گرفت.این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. روش‌ پژوهش:در این پژوهش جامعه آماری شامل دانش آموزان کلاس سوم ابتدایی در شهر کرمان بود. نمونه گیریبا روش در دسترس انجام شده سپس اعضا به دو گروه مساوی کنترل و آزمایش تقسیم شدند.ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه شیفتگی تحصیلی مارتین و جکسون بود.ابتدا هر دو گروه پرسشنامه را تکمیل کردند در مرحله بعد آزمودنی های گروه آزمایش 10 جلسه 30 دقیقه ای مداخله امیددرمانی بر اساس نظریه اسنایدر و مگیارموئه دریافت کردند پس از پایان مداخله آزمودنی های هر دو گروه به وسیله پس آزمون مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌ها:برای تجزیه و تحلیل آماری داده ها از تحلیل کوواریانس به کمک نرم افزار spss استفاده شد.یافته ها نشان داد نمره میانگین غرقگی گروه آمایش در مقایسه با گروه کنترل افزایش معناداری داشته است. نتیجه‌گیرِی: با توجه به یافته ها می توان گفت امیددرمانی در افزایش غرقگی دانش آموزان دارای اختلال دیکته نویسی تاثیر دارد.بنابراین می تواند یک روش موثر در افزایش غرقگی باشد.
کلمات کلیدی : امید درمانی غرقگی اختلال دیکته نویسی