بررسی اثربخشی تمرین های ورزشی بر عملکرد های شناختی و کارکرد های شناختی و اجرایی افراد عقب مانده ذهنی

بررسی اثربخشی تمرین های ورزشی بر عملکرد های شناختی و کارکرد های شناختی و اجرایی افراد عقب مانده ذهنی

سمیه مولایی1

1) کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر بررسی اثربخشی تمرین های ورزشی بر عملکرد های شناختی و کارکرد های شناختی و اجرایی افراد عقب مانده ذهنی شهرستان گرمسار مورد مطالعه قرار داده است. بیشتر پژوهشگران استفاده از ورزش های آموزشی را مورد بررسی و تحلیل قرار داده اند. و اظهار می دارند که ورزش های آموزشی در انتقال مفاهیم در عملکرد های شناختی و اجرایی نقش بسزایی را ایفا می کنند. دانش آموزان عقب مانده ذهنی از نظر قابلیت وتوانایی یادگیری، تفاوت قابل ملاحظه ای با دانش آموزان عادی دارند، زیرا نقایص جسمانی ، ذهنی وعاطفی ، در یادگیری آنها مشکل به وجود می اورد. نمونه مورد مطالعه، شامل 30 نفر از افراد عقب مانده ذهنی بود که به عنوان گروه آزمایش و گواه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، آزمون برج لندن و استروپ بود که با استفاده از آن، عملکرد هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون ها مورد بررسی قرار گرفت. پس از اجرای پیش آزمون ، گروه آزمایشی به مدت 16 جلسه آموزش شناختی و اجرایی را از طریق تمرینات ورزشی آموزش دیدند. به منظور بررسی اثر آموزش تمرینات ورزشی هر دو گروه در پس آزمون (بلافاصله پس از آموزش) تحت سنجش قرار گرفتند. داده های به دست آمده به وسیله نرم افزار spss و پس از نرمال سازی داده ها، با روش آماری تحلیل واریانس تجزیه و تحلیل گردید و نتایج حاکی از آن است که تمرینات ورزشی موجب بهبود عملکرد شناختی و اجرایی در آزمودنی های گروه آزمایش و تداوم آن به مدت 16 جلسه شده است.
کلمات کلیدی : عملکرد شناختی عملکرد اجرایی عقب مانده ذهنی