مطالعه اثربخشی طرح سوادحرکتی بر ارتقای مهارت های بدنی و امادگی جسمانی دانش اموزان مقطع ابتدایی شهرستان کمیجان

مطالعه اثربخشی طرح سوادحرکتی بر ارتقای مهارت های بدنی و امادگی جسمانی دانش اموزان مقطع ابتدایی شهرستان کمیجان

نسرین اقامحمدی1 امنه مالمیر2 ندا طاهری3 شیوا مسن ابادی4

1) دانشجویی کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش مدیریت اموزشی دانشگاه ازاد فراهان
2) استادیار گروه مدیریت دانشگاه ازادفراهان
3) دانشجویی کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش مدیریت اموزشی دانشگاه ازاد فراهان
4) دانشجویی کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش مدیریت اموزشی دانشگاه ازاد فراهان

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
این پژوهش با هدف مطالعه اثربخشی طرح سواد حرکتی بر ارتقای مهارت های بدنی و آمادگی جسمانی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان کمیجان انجام گردید. حرکت به عنوان جزئی از جنبه های رشدی هر فرد است که از زمان تولد تا آخر عمر همراه او بوده و مهمترین عامل برای رسیدن به اهداف فرد و تأمین نیازهای اوست و به عبارتی در حقیقت، حرکت عامل مهمی در پیشرفت زندگی هر فرد محسوب میشود. روانشناسان رشدی، بازی و حرکت را ابزار اصلی در رشد زبان و حل مسئله و توانایی های ادراکی حرکتی کودکان می دانند. سواد حرکتی(جسمانی) یک سرمایه مادام العمر است و زندگی را در همه عمر غنی میسازد. سواد حرکتی یک مفهوم جهانی، قابل اجرا برای همه، در هر زمان و هر کجا که زندگی میکنند، می باشد. البته سن، استعداد کلی و میزان توانایی جسمی و همچنین فرهنگی که فرد در آن زندگی میکند، بر ماهیت خاص سواد حرکتی وی تأثیر خواهد گذاشت. به عبارت دیگر رشد حرکتی به عنوان بعد اصلی و پایه ای رشد و تکامل بشر شناخته می شود و می تواند نقش مهمی در توسعه پارامترهایی مثل توسعه شناختی و یادگیری بازی کند. امروزه پژوهشگران و متخصصان حوزه حرکت، سواد حرکتی را به عنوان یکی از متغیرهای اثرگذار بر رشد جسمانی و حرکتی معرفی کرده اند. لذا با توجه به اهمیت سواد حرکتی، مقاله حاضر با روش کتابخانه ای و با بهره گیری از ادبیات نظری به بحث و بررسی پیرامون این مساله پرداخته است. این مقاله با هدف بررسی مبانی نظری و ادبیات تحقیق در خصوص مطالعه اثربخشی طرح سواد حرکتی بر ارتقای مهارت های بدنی و آمادگی جسمانی دانش آموزان مقطع ابتدایی شهرستان کمیجان پرداخته است. در ابتدا در مقدمه به بحث و بررسی پیرامون موضوع پرداخته شده است و ارتباط بین متغیرها مورد بررسی قرار گرفته است سپس تحقیقات مرتبط در خصوص موضوع پژوهش ذکر شده و در پایان نتایج نشان داد که طرح سواد حرکتی بر ارتقای مهارت های بدنی و آمادگی جسمانی اثرمثبتی دارد.
کلمات کلیدی : اثربخشی طرح سواد حرکتی ارتقای مهارتهای بدنی امادگی جسمانی