بررسی رابطه بین انگیزه پیشرفت و منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال اول متوسطه شهر مشهد

بررسی رابطه بین انگیزه پیشرفت و منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال اول متوسطه شهر مشهد

نجمه کرد کسرینه1 ملیحه رضائی2 فاطمه ذاکری3

1) نویسنده اول
2) نویسنده مسئول
3) نویسنده سوم

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین انگیزه پیشرفت و منبع کنترل و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال اول متوسطه شهر مشهد بود.جامعه آماری100 نفر بود که تعداد 55 نفر دختر و 45 نفر پسر به عنوان نمونه آماری با شیوه نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند.ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه انگیزه هرمنس و پرسشنامه منبع کنترل راتر است.روش تحقیق این پژوهش از نوع همبستگی-توصیفی بود و برای آزمون فرضیه ها از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شد. یافته های پژوهش حاضر نشان داد که بین انگیزه پیشرفت با منبع کنترل رابطه مثبت معناداری وجود دارد. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که با تفاوت در منبع کنترل در افراد متفاوت موجب تفاوت در میزان انگیزه پیشرفت می شود.
کلمات کلیدی : انگیزه پیشرفت-منبع کنترل-پیشرفت تحصیلی