پیش بینی اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی براساس ویژگیهای شخصیت و ناگویی هیجانی در دانش آموزان دوره اول متوسطه
پیش بینی اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی براساس ویژگیهای شخصیت و ناگویی هیجانی در دانش آموزان دوره اول متوسطه
محمدرضا بحرانی1 زکیه امینی2
1) استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور، مرکز بوشهر، ایران.
2) کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، عسلویه، ایران(نویسنده مسئول).
محل انتشار :
ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
این پژوهش با هدف پیشبینی اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی براساس ویژگیهای شخصیت و ناگویی هیجانی در دانشآموزان دوره اول متوسطه انجام شد. پژوهش توصیفی-مقطعی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشآموزان دختران مقطع متوسطه اول شهر فال در سال 1401-1400 بود، که با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 200 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از ابزارهای خودگزارشدهی شامل پرسشنامه اعتیاد به شبکههای اجتماعی مجازی (خواجهاحمدی و همکاران، 1395)، پرسشنامه تجدیدنظر شده پنج عامل شخصیت (کاستا و مكکري، 2008) و پرسشنامه ناگویی هیجانی تورنتو (بگبی و همکاران، 1994) استفاده شد. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با SPSSنسخه 26 انجام شد. نتایج نشان داد که بین اعتیاد به شبکه اجتماعی مجازی با ویژگیهای شخصیتی برونگرایی، گشودگی به تجربه، مقبولیت و وظیفهشناسی همبستگی منفی و معنادار و با روانرنجورخویی این رابطه مثبت و معنادار بوده است (05/0>P). همچنین رابطه بین ناگویی هیجانی، دشواری در شناساسایی و توصیف احساسات و تفکر عینی با اعتیاد به شبکه اجتماعی مجازی در بین دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول نیز مثبت و معنادار بود (05/0>P). تحلیل رگرسیون به شیوه همزمان نیز نشان داد که 32 درصد واریانس اعتیاد به فضای مجازی براساس متغیرهای پیشبین قابل تبیین بوده است.
کلمات کلیدی :
اعتیاد به اینترنت
شخصیت
ناگویی هیجانی
دانشآموز