پیش ‏بینی اعتیاد به شبکه‏ های اجتماعی مجازی براساس ویژگی‏های شخصیت و ناگویی هیجانی در دانش ‏آموزان دوره اول متوسطه

پیش ‏بینی اعتیاد به شبکه‏ های اجتماعی مجازی براساس ویژگی‏های شخصیت و ناگویی هیجانی در دانش ‏آموزان دوره اول متوسطه

محمدرضا بحرانی1 زکیه امینی2

1) استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه پیام نور، مرکز بوشهر، ایران.
2) کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، عسلویه، ایران(نویسنده مسئول).

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
این پژوهش با هدف پیش‏بینی اعتیاد به شبکه‏های اجتماعی مجازی براساس ویژگی‏های شخصیت و ناگویی هیجانی در دانش‏آموزان دوره اول متوسطه انجام شد. پژوهش توصیفی-مقطعی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش‏آموزان دختران مقطع متوسطه اول شهر فال در سال 1401-1400 بود، که با روش نمونه‏گیری در دسترس تعداد 200 نفر انتخاب شدند. برای گردآوری داده‏ها از ابزارهای خودگزارش‏دهی شامل پرسشنامه اعتیاد به شبکه‏های اجتماعی مجازی (خواجه‏احمدی و همکاران، 1395)، پرسشنامه تجدیدنظر شده پنج عامل شخصیت (کاستا و مك‏کري، 2008) و پرسشنامه ناگویی هیجانی تورنتو (بگبی و همکاران، 1994) استفاده شد. تحلیل داده‏ها با روش‏های آمار توصیفی، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با SPSSنسخه 26 انجام شد. نتایج نشان داد که بین اعتیاد به شبکه اجتماعی مجازی با ویژگی‏های شخصیتی برون‏گرایی، گشودگی به تجربه، مقبولیت و وظیفه‏شناسی همبستگی منفی و معنادار و با روان‏رنجورخویی این رابطه مثبت و معنادار بوده است (05/0>P). همچنین رابطه بین ناگویی هیجانی، دشواری در شناساسایی و توصیف احساسات و تفکر عینی با اعتیاد به شبکه اجتماعی مجازی در بین دانش‏آموزان دختر مقطع متوسطه اول نیز مثبت و معنادار بود (05/0>P). تحلیل رگرسیون به شیوه همزمان نیز نشان داد که 32 درصد واریانس اعتیاد به فضای مجازی براساس متغیرهای پیش‏بین قابل تبیین بوده است.
کلمات کلیدی : اعتیاد به اینترنت شخصیت ناگویی هیجانی دانش‏آموز