تسهیل یادگیری کتاب تفکر و سبک زندگی با رویکرد درس پژوهی

تسهیل یادگیری کتاب تفکر و سبک زندگی با رویکرد درس پژوهی

فاطمه عسگری1 عادل سلیمانی2

1) دانشجوی کارشناسی آموزش مشاوره و راهنمایی
2) دکترای تخصصی

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
هدف کلی پژوهش حاضر که از نوع کیفی بوده و با رویکرد مشارکتی انجام شده است تسهیل یادگیری کتاب تفکر و سبک زندگی با رویکرد درس پژوهی است. جامعه ی آماری این پژوهش در تدریس اول 38 نفر و در تدریس دوم 18 نفر بوده اند در فرایند اجرای درس پژوهی در دو بار تدریس داده ها با روش مشاهده مستقیم و مصاحبه نیمه ساختارمند پس از تدریس درس تسهیل یادگیری کتاب تفکر و سبک زندگی در مدرسه هاجر واقع در استان کرمانشاه شهر کرمانشاه آوری و مورد نقد جمع قرار گرفت. تدریس اول با روش پیش سازمان دهنده در 70 دقیقه و تدریس دوم با روش ساخت گرایی در 65 دقیقه اجرا شد. بعد از اجرای اول اجرا مورد نقد اعضای گروه قرار گرفت و بعد از اجرای دوم نیز اعضای گروه جلسه ی تدریس را نقد کردند با توجه به بررسی های انجام شده که توسط اعضای تیم صورت گرفت، نقاط قوت و ضعفی در تدریس اول و اجرای آن بیان شد و پس از تجدید نظر و اصلاح نقاط ضعف و به کارگیری پیشنهادات بیان شده تدریس دوم با رویکرد مشارکتی فعال و روش ساخت گرایی اجرا شد با به کارگیری روش ساخت گرایی و اعمال ایده های نو در تدریس دوم تغییراتی در فرایند یاددهی یادگیری دانش آموزان مشاهده شد که نشان دهنده ی تاثیرگذاری اعمال نقدهای اعضای تیم و تصحیح اجرای معلم بود. این روشها و اصلاحاتی که انجام گرفت، با توجه به تدریس اول و نقد و بررسی هایی بود که توسط اعضای تیم به طرح درس و اجرای آن وارد شد. بعد از رسیدن به اشباع نظری یافته ها توسط کدگذاری های متعارف محوری و انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند تعداد 150 کد باز 15 کد محوری و 4 کد گزینشی از تجزیه و تحلیل یافته ها حاصل شد. یافته ها نشان داد که عواملی همچون مهارت انسانی ، مهارت ادراکی ، مهارت فنی و محیط آموزشی در تسهیل یادگیری درس فوق الذکر اثر گذار است. مهارت هاي فني با ميزان اثربخشي سازمان تاثيرغير مستقيم دارد و شاخه هاي مهارت فني همانند امور دانـش آمـوزان ،تـسهيلات و تجهيـزات آموزشي و ... كمتر مورد توجه قرار گرفته است . مهارت انساني میان مهارت هـاي چهارگانـه ي مـديريت از اثربخـشي بالایی برخوردار است.
کلمات کلیدی : درس پژوهی . توسعه حرفه ای معلمان تفکر و سبک زندگی . خویشتن داری .