تسهیل یادگیری درس آداب و معاشرت رسانه ای کتاب تفکر و سواد رسانه ای

تسهیل یادگیری درس آداب و معاشرت رسانه ای کتاب تفکر و سواد رسانه ای

فاطمه بابایی1 عادل سلیمانی2

1) دانشجویی کارشناسی آموزش مشاوره و راهنمایی .دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید صدوقی کرمانشاه -
2) استاد دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
هدف کلی پژوهش حاضر که به روش مشارکتی انجام شده است .تسهیل یادگیری درس اداب و معاشرت رسانه ای کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه هشتم با رویکرد درس پژوهشی است. جامعه اماری پژوهش حاضر 32 نفر دانش اموز دختر پایه هشتم دبیرستان شهید شمشادیان شهرستان کرمانشاه استان کرمانشاه می باشد. داده های پژوهش حاضر به کمک مصاحبه نیمه ساختارمند و مشاهده توسط اعضای تیم چهار نفره درس پژوهی در دو مرحله نقد و بررسی ،جمع اوری گردید تا داده ها به اشباع نظری رسد .درس تفکر و سواد رسانه ای یک درس پر اهمیت می باشد. درس اداب و معاشرت رسانه مشکل روز جامعه و چالش اساسی در سنین جوانی را مورد برسی قرار میدهد و به دانش اموزان کمک میکند تا به خوبی با رسانه ها ارتباط برقرا ر کند و دچار مشکلات ان نشوند.اعضای تیم در دو مرحله در قالب دوتدریس اول و دوم به بررسی طرح درس و اجرای آن پرداختند.با توجه به اینکه تدریس اولیه دارای نقطه ضعف های در زمینه طراحی طرح درس و اجرای ان بود : بعد از نقد و ارزیابی اعضای تیم درس پژوهی :تدریس دوم بر مبنای روش های نوین تدریس و فرایند های یاد دهی و یادگیری فعال و رویکرد دانش اموزمحور سازماندهی شد.به کار گیری این روش ها باعث بهبود جریان تدریس و افزایش کیفیت ان و نیزایجاد تغیرات مثبت در یادگیری دانش اموزان گردید.فرایند تجزیه و تحلیل داده ها توسط کد گزاری های باز،محوری و گزینشی انجام شد و تعداد 76کد باز ،13 کد محوری و 5 کد گزینشی حاصل شد .نتایج حاصل از بررسی های تدریس اول و دوم نشان داد که عوامل مهارت های رفتاری،مهارت ادارکی ،مهارت های مدیریتی و موقعیت های اموزشی _تربیتی بر تسهیل یادگیری درس اداب و معاشرت رسانه ای کتاب تفکر و سواد رسانه ای تاثیر گذار است .
کلمات کلیدی : توسعه حرفه ای درس پژوهی تفکر و سبک زندگی ساختن گرایی