تاثیر وسیله ی آموزشی سینا و مکعب های کوئیزنر بر بهبود اختلالات خواندن و ریاضی دانش آموزان دوره ی اول ابتدایی شهرستان سرایان

تاثیر وسیله ی آموزشی سینا و مکعب های کوئیزنر بر بهبود اختلالات خواندن و ریاضی دانش آموزان دوره ی اول ابتدایی شهرستان سرایان

حلیمه صفوی1 خدیجه اعراب شیبانی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روان شناسی تربیتی ،دانشگاه پیام نور
2) استادیار، گروه علوم تربیتی و روان شناسی،دانشگاه پیام نور ، تهران ،ایران

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر وسیله آموزشی سینا و مکعبهای کوئیزنر بر بهبود اختلالات خواندن و ریاضی دانشآموزان انجام شد. در این پژوهش از نوع نیمه آزمايشي طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را دانش‌آموزان دوره اول ابتدایی دارای پرونده در مرکز مشکلات یادگیری توانا شهرستان سرایان در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند که 20 نفر از دانش‌آموزان دارای اختلال خواندن و 20 نفر از دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی که معیارهای در نظر گرفته برای ورود به مطالعه را دارا بودند، به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس دانش‌آموزان دارای اختلال خواندن به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) و همچنین دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی نیز به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (10 نفر) و کنترل (10 نفر) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده شده در پژوهش شامل آزمون تشخیصی خواندن تبریزی (1395) برای دانش‌آموزان دارای اختلال خواندن و آزمون ریاضی کی‌مت(1381) برای دانش‌آموزان دارای اختلال ریاضی در نظر گرفته شد. قبل از مداخله، پرسشنامه‌ توسط دانش‌آموزان هر چهار گروه تکمیل شد. سپس مداخله گروه‌های آزمایش اختلال خواندن و ریاضی انجام گرفت این در حالیست که گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. پس از اتمام برنامه آموزش، پس آزمون روی هر چهار گروه اجرا شد. سپس داده‌ها با نرم‌ا‌‌فزار SPSS15 و با استفاده از آزمون‌ تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاکی از آن بود که وسیله آموزشی سینا بر اختلال خواندن و مکعب‌های کوئیزنر بر اختلال ریاضی دانش‌آموزان موثر بوده است.
کلمات کلیدی : اختلال خواندن اختلال ریاضی وسیله آموزشی سینا مکعب کوئیزنر دانش‌آموزان