تاثیر رنگ کاغذ بر حافظه ی کودکان

شیدا مرشدی1 سعیده خورشیدی2 سحر نیری3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیولوژی بالینی موسسه ی زند شیراز ،
2) کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات
3) مدیر دبستان غیر انتفاعی ناحیه ی 2 شیراز

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
حافظه یکی از مهمترین بخش ها در فرآیند یادگیری است .حفظ کردن برخی مفاهیم برای زندگی اجتماعی امروزه ،ضروری است بر همین اساس کودکان در دوران دبستان ملزم به حفظ کردن برخی مفاهیم هستند وهمواره دست اندر کاران آموزشی به دنبال راه ها وروش هایی برای تسهیل این امر هستند. روانشناسی رنگ ها بیان میکند که رنگ ها می توانند روی مغز ،خلق و خو و رفتار انسان تاثیر بگذارند.هدف این تحقیق بررسی اثر استفاده از کاغذ رنگی به عنوان پس زمینه بر روی حافظه ی دانش آموزان دبستانی است. به همین منظور تعداد بیست نفر دانش آموز دختر با میانگین سنی 10/9 در دو آزمون مورد بررسی قرار گرفتند با توجه به این نکته که دانش آموزان در پایه ی پنجم مشغول به تحصیل بودند تیم تحقیق دو جدول ضرب 13 و 14 را برای این پژوهش در نظر گرفت.جدول ضرب ها روی سه رنگ کاغذ رنگی به رنگ های قرمز،آبی و صورتی کپی شدند و به صورت تصادفی در اختیار آزمودنی ها قرار گرفتند وهر دو بار پس از مدت زمان مشخص شده برای حفط کردن مورد ارزشیابی قرار گرفتند که بیانگر موثر بودن رنگ کاغذ بر حافظه ی کودکان بود.
کلمات کلیدی : کاغذ رنگی یادگیری حافظه