پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس تجربه گسست و احساس تنهایی در دانشجویان

پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس تجربه گسست و احساس تنهایی در دانشجویان

سهیل معظمی گودرزی1 حمیده شیروانی2 دکتر مینا مجتبایی3

1) کارشناسی ارشد روانشناسي باليني، دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن، ایران
2) کارشناسی ارشد روانشناسي باليني، دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن، ایران
3) دانشیار گروه روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، ایران

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
هدف: پژوهش حاضر، پیش بینی اهمال کاری تحصیلی بر اساس تجربه گسست و احساس تنهایی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد رودهن در سال 1401 در شهر تهران بود. روش¬كار: برای رسیدن به این هدف، از جامعه آماری که شامل 200 نفر از دانشجویان روانشناسی، حقوق و زبان، دانشگاه آزاد واحد رودهن به صورت نمونه گیری تصادفی چند مرحله¬ای می¬باشد، استفاده گردید. برای سنجش، از ابزار پرسشنامه احساس تنهایی راسل و پیلوا و کورتنا، پرسشنامه اهمال¬کاری تحصیلی سولومن و راث بلوم، و پرسشنامه تجربه گسست کارلوس و پوتمن استفاده شد. همچنین تجزيه و تحليل اطلاعات در دو سطح توصيفي و استنباطي انجام شد. سپس از تحليل همبستگی پیرسون و رگرسیون تک متغیره با استفاده از نرم‌افزار SPSS-26 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. یافته¬ها: نتايج نشان داد که بین بین اهمال کاری تحصیلی و احساس تنهایی رابطه معنا داری وجود دارد. (01/0>P)، همچنین بین تجربه گسست و اهمال کاری تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد.( 05/0>P). مطابق یافته¬های پژوهش، مولفه احساس تنهایی با ضریب β=2.4 و تجربه گسست با ضریب β=143، توانایی پیش بینی متغیر اهمال کاری تحصیلی را دارند. نتيجه گيري: به طور کلی می توان گفت که اهمال کاری تحصیلی متغیری است که از عوامل متعددی مانند اعتماد به نفس پایین، نداشتن طرح و برنامه ریزی کاری، عدم توانایی در مدیریت زمان و ...... می تواند متاثر باشد همانند دو مولفه تجربه گسست و احساس تنهایی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها نشان داد، متغیرهای تردید در کارها، و ارزشگذاری بیرونی نسبت به اهداف، پیش بینی کننده های مثبت اهمال کاری و متغبرهای خودکارآمدی، علاقه به رشته، سازماندهی، پیش بینی کننده های منفی اهمال کاری تحصیلی دانشجویان هستند.
کلمات کلیدی : اهمال کاری تحصیلی تجربه گسست احساس تنهایی