شناسايي راهكارهاي افزايش محتوي مبتني بر خلاقيت در برنامه درسي پايه اول ابتدايي

شناسايي راهكارهاي افزايش محتوي مبتني بر خلاقيت در برنامه درسي پايه اول ابتدايي

نسیم سلطان محمدی کوهستانی1 وجیهه کریمی2

1) دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان واحد شهید رجایی اصفهان، ایران
2) استادیار علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر شناسايي راهكارهاي افزايش محتوي مبتني بر خلاقيت در برنامه درسي پايه اول ابتدايي بود. از این رو پس از تایید روایی و پایایی چك ليست تحليل محتواي خلاقيت گيلفورد، كتابهاي درسي پايه اول ابتدايي شامل رياضي، علوم تجربي و فارسي از جنبه‌هاي هشت‌گانه گيلفورد مورد تحليل قرار گرفتند. نتايج نشان داد كه ميزان ميانگين خلاقيت براي كتاب فارسي، رایاضی و علوم به ترتیب برابر با 78/10، 88/15 و 74/20 بود. به عبارتي كتاب علوم تجربي داراي بيشترين ميزان ميانگين از مولفه‌هاي هشت‌گانه خلاقيت گيلفورد است. سپس نتايج حاضر با وضعيت مطلوب موجود در اسناد بالادستي و سند تحول بنيادين آموزش و پرورش مورد مقايسه قرار گرفتند.
کلمات کلیدی : محتوا خلاقیت برنامه درسی