مقایسه اثربخشی روش آموزش مشارکتی و سنتی بر مهارت اجتماعی، اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانش آموزان

مقایسه اثربخشی روش آموزش مشارکتی و سنتی بر مهارت اجتماعی، اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانش آموزان

سیده زینب صالح نژاد1

1) دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا تهران

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌ای اثربخشی آموزش مشارکتی و سنتی بر عملکرد تحصیلی، اضطراب امتحان و مهارت اجتماعی دانش‌آموزان بود. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه کنترل و آزمایش بوده است. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان دوره اول متوسطه شهرستان سوادکوه استان مازندران و حجم نمونه شامل 32 دانش‌آموز (16 نفر گروه کنترل و 16 نفر گروه آزمایش) دختر بوده که به‌صورت هدفمند انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه انتخاب شد. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های اضطراب امتحان ابوالقاسمی (1375)، مهارت اجتماعی ماتسون (1983) و عملکرد تحصیلی فام و تیلور (1999) بود. گروه آزمایش به مدت شش جلسه تحت آموزش به شیوه مشارکتی قرار گرفتند اما گروه کنترل جز آموزش رسمی و سنتی مدارس آموزشی ندیدند. فرضیات با آزمون کواریانس بررسی شدند و نتایج حاکی از آن بود که روش مشارکتی بر مهارت اجتماعی، اضطراب امتحان و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان اثر بخش بوده است. به این معنا که آموزش مشارکتی موجب کاهش اضطراب امتحان و موجب افزایش و بهبود مهارت اجتماعی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزانی می‌شود که آموزش مشارکتی دیده‌اند اما شاهد تغییری در میزان این متغیرها در دانش‌آموزانی که با روش سنتی آموزش دیدند وجود نداشت. با توجه به نتایج پژوهش حاضر، پیشنهاد می‌شود که در تدوین کتب و برنامه درسی و محتواهای آموشی به روش تدریس مشارکتی در کنار روش سنتی توجه شود. همچنین، برای موفقیت در امر آموزشِ مشارکتی، روش اجرای آموزش مشارکتی به معلمان توصیه می‌شود.
کلمات کلیدی : مهارت اجتماعی اضطراب امتحان عملکرد تحصیلی