بررسی چالش های جذب نخبگان دانشگاهی در نظام آموزش و پرورش ایران

بررسی چالش های جذب نخبگان دانشگاهی در نظام آموزش و پرورش ایران

رضوان نوری مادر1 محمد صنوبری2

1) کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، دزفول، ایران
2) گروه علوم تربیتی ،واحد دزفول ،دانشگاه آزاد اسلامی،دزفول،ایران

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی چالش های جذب نخبگان در سازمان آموزش و پرورش ايران بود که به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش و همچنین اساتید دانشگاه‌های استان خوزستان در سال 1402-1401 بود. از میان مدیران ادارات آموزش و پرورش استان خوزستان 30 نفر به شیوه سرشماری، 145 کارشناس آموزش و پرورش استان خوزستان به شیوه تصادفی ساده و 15 نفر از اساتید دانشگاهی به شیوه هدفمند در استان خوزستان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته مدیریت نخبگان 51 گویه ای استفاده شد که شامل 7مولفه : چالش های فرهنگي- اجتماعي، چالش های اقتصادی، چالش های سیاسی قانونی، چالش های شغلی، چالش های سازمانی، چالش های فرهنگی، چالش های آرمانی می باشد. برای سنجش روایی از روایی صوری و برای سنجش پایایی از ضریب آلفای كرونباخ استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد بیشترین میانگین متعلق به شاخص چالش فرهنگی (3.0268)، و کمترین مربوط به شاخص چالش شغلی با مقدار(2.4421) و همچنین چالش سازمانی با میانگین(2.4737) می باشد که در نمره کلی رد شده و مورد تایید قرار نگرفته اند. نتایج آزمون فریدمن نشان داد که بالاترین رتبه مربوط به گویه « کاهش اعتماد به امنیت شغلی » و اخرین رتبه مربوط به گویه « فقدان فرهنگ نخبه خواهي و استعداد مداري » می باشد.
کلمات کلیدی : واژه های کلیدی: چالش های جذب نخبگان استعداد نخبگان آموزش و پرورش