بررسی رابطه رفتار سازمانی مثبت گرا و نشاط سازمانی در کارکنان اداره آموزش و پرورش شهر دزفول

بررسی رابطه رفتار سازمانی مثبت گرا و نشاط سازمانی در کارکنان اداره آموزش و پرورش شهر دزفول

رضوان نوری مادر1

1) کارشناس ارشد مدیریت آموزشی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، دزفول،ایران

محل انتشار : ششمین کنفرانس ملی روانشناسی (علم زندگی)(lifeconf.ir)
چکیده :
هدف تحقیق بررسی رابطه رفتار سازمانی مثبت گرا و نشاط سازمانی در کارکنان اداره آموزش و پرورش شهر دزفول می باشد. تحقیق حاضر به لحاظ هدف از نوع کاربردی و از حیث گردآوری داده ها از نوع توصیفی-همبستگی است. جامعه آماری عبارت است از کلیه کارکنان آموزش و پرورش شهر دزفول در که مشتمل بر 362 نفر میباشند. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان(1990) برابر با 362 نفر تعیین شد. روش نمونه گیری از کارکنان آموزش و پرورش روش سرشماری بود. در این پژوهش 350 پرسشنامه توزیع و دریافت شد. جهت گردآوری اطلاعات ازپرسشنامه استانداردرفتار سازمانی مثبت گرا توسط لوتانز و همکارانش (2007) همچنین پرسشنامه نشاط سازمانی کرولف(2007) برای سنجش نشاط سازمانی استفاده شد. یافته ها نشان می دهد که از مجموع چهار مولفه رفتار سازمانی مثبت گرا مولفه های« خودکارامدی » قویترین پیش بین نشاط سازمانی محسوب می شود و پس از آن مولفه « تاب آوری » دارای بیشترین قدرت پیش بینی نشاط سازمانی هستند. همچنین نتایج ازمون همبستگی پیرسون نشان می دهد، بین دو متغیررفتار سازمانی مثبت گرا و نشاط سازمانی رابطه وجود دارد
کلمات کلیدی : نشاط سازمانی کارکنان رفتار شهروندی مثبت گرا اداره آموزش و پرورش شهر دزفول