توجه به روشهای خلاقانه حل مسائل ریاضی در ارزشیابی تکوینی دانش آموزان

توجه به روشهای خلاقانه حل مسائل ریاضی در ارزشیابی تکوینی دانش آموزان

رسول احمدی1

1) کارشناسی ارشد آموزش ریاضی، دانشگاه شهید چمران اهواز

محل انتشار : دومین کنفرانس ملی آسیب های اجتماعی و روانی با تاکید بر علوم رفتاری(psysconf.ir)
چکیده :
امروزه ارزشیابی به عنوان بخش جدایی ناپذیر از آموزش و یادگیری تلقی می شود و باور نادرستی که آموزش در جایی متوقف شده و سپس ارزشیابی صورت می گیرد، در نظام تعلیم و تربیت جدید پذیرفته شده نیست. ارزشیابی در درس ریاضی به جهت انتظاری که از آن می رود اهمیت ویژه‌ای دارد. از یک سو باید قدرت استدلال، حل مسئله، خلاقیت و تفکر دانش آموزان را افزایش دهد و از سویی باید بین ریاضیات آموخته شده و موقعیت های واقعی در زندگی دانش آموزان ارتباط برقرار کند. همچنین فرصتی را برای معلمان و دانش آموزان فراهم کند تا مشکلات آموزش و یادگیری را شناسایی کنند. بنابراین ابعاد مختلفی در ارزشیابی درس ریاضی اهمیت پیدا می کند. هدف ما در این مقاله توجه به یک نوع خاص از مسئله یا تمرین ریاضی است. تمریناتی که ایده های خلاقانه و مبتکرانه با خود دارند و در ارزشیابی تکوینی، زمانی که آموزش و یادگیری در جریان است به عنوان تکلیف جانبی در اختیار دانش آموزان قرار داده می شوند تا روش ها و راهبردهای حل مسئله و علاقه مندی و انگیزه شاگردان را تقویت کند. درابتدا به انواع ارزشیابی پرداخته و سپس با معرفی راهبرد هایی برای حل مسئله، نمونه هایی از این مسائل را بررسی نموده ایم و در پایان به نتیجه گیری پرداخته ایم.
کلمات کلیدی : ارزشیابی تکوینی؛ خلاقیت ریاضی؛ حل مسئله