تاثیر تلاش تحصیلی بر اشتیاق تحصیلی با در نظر گرفتن نقش میانجی هیجان پذیری در تدریس معلمان

تاثیر تلاش تحصیلی بر اشتیاق تحصیلی با در نظر گرفتن نقش میانجی هیجان پذیری در تدریس معلمان

ساره پوردارابی1 اعظم بختیاری رنانی2

1) کارشناسی ارشد علوم تربیتی (برنامه ریزی درسی)
2) استادیار گروه علوم تربیتی،دانشگاه پیام نور،‌تهران،ایران

محل انتشار : دومین کنفرانس ملی آسیب های اجتماعی و روانی با تاکید بر علوم رفتاری(psysconf.ir)
چکیده :
هدف این پژوهش تاثیر تلاش تحصیلی بر اشتیاق تحصیلی با در نظر گرفتن نقش میانجی هیجان پذیری در تدریس معلمان بوده است. این پژوهش، از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ اجرا از نوع مطالعات همبستگی است که بصورت میدانی انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دوره اول و دوم متوسطه شهر قلعه تل به تعداد 1800 نفر در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از این تعداد 364 نفر بعنوان نمونه پژوهش با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای و با بهره گیری از جدول کرجسی مورگان انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده دراین پژوهش سه، پرسشنامه هیجان پذیری در تدریس ویلا ویسنسیو (2010)، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی شافلی و همکاران (2002) و پرسشنامه تلاش تحصیلی رایت و مارین (2005) می باشد. براساس یافته¬های تحقیق، هیجان پذیری تدریس در ارتباط بین اشتیاق و تلاش تحصیلی دانش آموزان نقش واسطه ای دارد. بعلاوه نتایج نشان داد که هیجان پذیری در تدریس بر تلاش و اشتیاق تحصیلی و تلاش تحصیلی بر اشتیاق تحصیلی تاثیر مثبت، مستقیم و معناداری دارد. بنابراین به معلمان پیشنهاد می گردد که در ارائه تدریس به هیجانات خود توجه بیشتری نمایند.
کلمات کلیدی : هیحان پذیری در تدریس اشتیاق تحصیلی تلاش تحصیلی.