مطالعات تطبیقی ادبیات کودک ونوجوان

اکرم محققی علویجه1

1) کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور نجف آباد

محل انتشار : دومین همایش ادبیات تطبیقی، پارسی، عربی و انگلیسی(colitconf.ir)
چکیده :
ادبیات کودکان به متون ادبی، علمی، و هنری که برای کودکان یا نوجوانان و در حد استعداد و فهم آن ها گرد آوری و تدوین شده اند ، و جنبه درسی ندارد ،اطلاق می شود. ادبیات کودکان به صورت غیر مستقیم قسمتی از ارزش های اجتماعی را به کودکان القا می کنند و استعداد ها و ذوق کودکان را شکوفا کرده و معلمان را در امر آموزش و پرورش یاری می کنند تا فعالیت های رسمی مدرسه به کودکان یاد دهند. در یک تعریف ساده می توان گفت ادبیات کودکان و نو جوانان حاصل تلاش هنرمندانی است که در قالب کلام و تصوبر ، عرضه شده و با زبان و شیوه ای مناسب و در خور فهم کودک و نوجوان است تا او را به سوی رشد هدایت کند. ادبیات کودک و نوجوانان برای سنین مختلف کودکان و نوجوانان مطلب دارد و این ویژگی را مدیون قوه تخیل قوی کودکان است. به رشد و پرورش شخصیت کودک کمک کرده و به این نکته توجه دارد که دوران کودکی و نوجوانی مهم ترین سال های شکل گرفتن احساس و اندیشه است .انگیزش و ایجاد میل و رغبت برای فعایت های تربیت و اجتماعی را به وجود می آورد.
کلمات کلیدی : تطبیقی کود کان و نوجوانان ادبیات