تاثیر بازی درمانی والد محور بر عزت نفس کودکان دارای اختلال یادگیری

تاثیر بازی درمانی والد محور بر عزت نفس کودکان دارای اختلال یادگیری

علی بهشتی مطلق1 یگانه امامی2

1) دانشجوی دکتری روانشناسی ،دانشگاه محقق اردبیلی
2) کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد

محل انتشار : دومین همایش بین المللی روانشناسی کودکان استثنایی(peecuma.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی رابطه درمانی والد و کودک (CPRT) بر عزت نفس کودکان از نظر مادران دارای کودک با اختلال یادگیری انجام گردید. روش: پژوهش از نوع تحقیقات نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل است. جامعه آماری مادران مراجعه کننده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش خراسان شمالی که دارای فرزندان دارای اختلال یادگیری 8-11دسال بودند. نمونه¬ای به حجم 30 نفر(گروه آزمایش و کنترل) به صورت نمونه¬گیری در دسترس انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه¬ عزت نفس کوپر اسمیت (SEI) (1967) بود و برنامه آموزشی رابطه درمانی والد و کودک (CPRT) (لندرث و بریتون، ۲۰۰۶) بود. داده¬هاي حاصل از اين پرسش¬نامه¬ها از طريق آزمون تحلیل کواریانس با استفاده از نرم¬افزار آماری SPSS نسخه 24 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. یافته ها: حاصل از فرضیه¬ها حاکی از این بود که رابطه درمانی والد و کودک (CPRT) برعزت نفس کودکان از نظر مادران دارای کودک با اختلال یادگیری موثر است. نتیجه گیری: میزان تأثیر بازی به روش CPRT بر عزت نفس 6/66 درصد بوده است. که نشان از تأثیر خیلی خوب بازی به روش CPRT بر عزت نفس در کودکان مبتلا به اختلال به یادگیری دارد.
کلمات کلیدی : رابطه درمانی والد و کودک (CPRT) عزت نفس کودکان دارای اختلال یادگیری.