آموزش شفقت خود بر عزت نفس دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری خاص شهر بروجرد

آموزش شفقت خود بر عزت نفس دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری خاص شهر بروجرد

مژده نعمتی1

1) کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده‌ی علوم پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران.

محل انتشار : دومین همایش بین المللی روانشناسی کودکان استثنایی(peecuma.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش شفقت خود بر عزت نفس دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری بود. روش پژوهش به شیوه¬ی نیمه آزمایشی با طرح پیش¬آزمون- پس¬آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه‌ی دانش‌آموزان دچار اختلال یادگیری خاص مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر بروجرد در سال 1400، تشکیل داده بودند. نمونه‌ی آماری شامل 30 نفر از دانش‌آموزان بودند که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند و به پرسشنامه‌ي عزت نفس روزنبرگ (1965) پاسخ دادند. شرکت‌کنندگان گروه آزمایش، 8 جلسه درمان متمرکز بر شفقت را دریافت نمودند. داده¬¬ها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که فرضیه‏ی پژوهش مبنی بر اثربخشی آموزش شفقت خود بر عزت نفس دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری خاص، مورد تائید قرارگرفته است و آموزش شفقت خود منجر به افزایش عزت نفس دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری خاص در گروه آزمایش شده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از آموزش شفقت خود بر عزت نفس دانش‌آموزان با ناتوانی یادگیری خاص اثربخش است.
کلمات کلیدی : شفقت خود عزت نفس ناتوانی یادگیری خاص.