رابطه حافطه کاری کودکان مبتلا به اختلال یادگیری با اختلال خواندن

رابطه حافطه کاری کودکان مبتلا به اختلال یادگیری با اختلال خواندن

محمد اسمعیلی1 محمد وحید نوحی2

1) دانشجو کارشناسی آموزش کودکان استثنائی دانشگاه فرهنگیان شهید مدرس سنندج
2) دانشجو کارشناسی آموزش کودکان استثنائی دانشگاه فرهنگیان شهید مدرس سنندج

محل انتشار : دومین همایش بین المللی روانشناسی کودکان استثنایی(peecuma.ir)
چکیده :
یکی از مهم ترین اختلالت موجود در بین کودکان عادی و استثنائی ختلال یادگیری است که شامل اختلال خواندن ،نوشتن و ریاضی است . یکی از مهم ترین این نوع اختلال ، اختلال خواندان است که در میان کودکان ابتدایی رواج دارد که به شکال گوناگونی خود را نشان میدهد . این اختلال با حافظه فعال که حافظه فعال سیستمی است که پردازش و ذخیره سازی موقت اطلاعات را برعهده دارد و برای عملکردهای سطح بالای شناختی نیز ضروری است و میتوان گفت که انتقال دهند اطلاات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلند مدت است دانش آموزان رابطه مستقیم و قوی دارد . در این پژوهش سعی بر آن بوده است که بتوانیم از طریق آزمون وکسلر و مهارت خوانداری دانش آموزان نوع رابطه و همبستگی این اختلال را در میان دانش آموزان پیدا کنیم تا بتوانیم راه کاری برای برطرفی آن پیدا کرد . بر اساس پژوهش به عمل آمده هبستگس قوی و مثبتی میان حافظه فعال و اختلال خواندن دانش آموزان قرار دارد .
کلمات کلیدی : حافظه فعال اختلال خواندن وکسلر آزمون مهارت خوانداری