بررسی مساله آموزه های دینی و مذهبی در کودکان استثنایی

بررسی مساله آموزه های دینی و مذهبی در کودکان استثنایی

لیلی خیدانی1

1) استادیار گروه معارف اسلامی -دانشگاه پیام نور -ایران

محل انتشار : دومین همایش بین المللی روانشناسی کودکان استثنایی(peecuma.ir)
چکیده :
براساس آموزه های وحیانی دین مبین اسلام همه انسانها دارای کرامت ذاتی می باشند ومطابق با اصل عدالت می باید درراستای دستیابی به حقوق خویش ، از تسهیلات وامکانات مورد نیاز برای شکوفائی استعدادها و توانمند سازی برخوردار باشند . وجوب تعلیم و تربیت کودکان سالم بر والدین و مربّیان آنها، به اولّویت قطعی کودکان استثنایی را شامل می‌شود. افزون بر این به استناد روایات باید کودکان استثنایی، با فرض این‌که ضعیف، علیل و مریض می‌باشند و نسبت به‌کودکان عادی نیازمندی بیشتری دارند، از مساعدت و کمک بیشتری برخوردار شوند، بنابراین بر والدین آنها و حکومت اسلامی و آحاد ملّت مسلمان به‌صورت کفایی واجب است آنان را مساعدت نموده و برای آنها زمینه تعلیم و تربیت مناسب و زندگی شرافتمندانه فراهم سازند.
کلمات کلیدی : آموزه های دینی کودکان استثنایی تعلیم و تربیت