بررسی نقش کمال‌گرایی در سازگاری زناشویی والدین کودکان دارای اختلال یادگیری

بررسی نقش کمال‌گرایی در سازگاری زناشویی والدین کودکان دارای اختلال یادگیری

محمد حسن غنی فر1 لیلا کوثری اصفهانی2

1) گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
2) گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.

محل انتشار : دومین همایش بین المللی روانشناسی کودکان استثنایی(peecuma.ir)
چکیده :
توجه به مسئله سازگاری زناشویی دارای اهمیت است، بنابراین برای کاهش مشکلات سازگاری آنان باید عوامل مرتبط با آن شناسایی شود. لذا مطالعه حاضر باهدف بررسی نقش کمال‌گرایی در سازگاری زناشویی والدین کودکان دارای اختلال یادگیری انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی مادران دانش آموزان دارای اختلال یادگیری ویژه ناحیه یک کرج در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل می‌دادند که 100 مادر دارای کودک مبتلابه اختلال یادگیری ویژه به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند؛ و به پرسش‌نامه‌های مقیاس کمال‌گرایی چندبعدی تهران (بشارت،1386) و سازگاری زناشویی باسبی وهمکاران (1995) پاسخ دادند. در تحلیل داده‌ها از میانگین و انحراف استاندارد) و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان با کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. بر اساس نتایج همبستگی بین ابعاد کمال‌گرایی با سازگاری زناشویی منفی و معنی‌دار بود (01/0>p)؛ و مؤلفه‌های کمال‌گرایی می‌تواند تغییرات مربوط به سازگاری زناشویی را به‌خوبی تبیین کنند.
کلمات کلیدی : کمال‌گرایی سازگاری زناشویی اختلال یادگیری.