بررسی تأثیر مهارت های باز بر کیفیت زندگی دانش آموزان ابتدایی بیش فعال

بررسی تأثیر مهارت های باز بر کیفیت زندگی دانش آموزان ابتدایی بیش فعال

صابر تبارشرفی1 الهام مخدومی2 سکینه خاتونی3 فریبا باقری4

1) کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
2) کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
3) کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
4) کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی

محل انتشار : دومین همایش بین المللی روانشناسی کودکان استثنایی(peecuma.ir)
چکیده :
این مطالعه با هدف بررسی تأثیر مهارت¬های باز بر کیفیت زندگی دانش آموزان ابتدایی بیش فعال انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع نیمه تجربی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر دارای اختلال نقص توجه یا بیش فعالی بوده که در سال تحصیلی1400-1401 در شهر کرمانشاه مشغول به تحصیل بودند. 30 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. این مطالعه برای 12 هفته اجرا شد. نتایج این مطالعه نشان داد که کیفیت زندگی در پیش آزمون 10/10 ± 45/35 بود که در پس آزمون به 12/15 ± 21/55 افزایش یافت. این نتایج اختلاف معنی¬داری بین پیش آزمون و پس آزمون را نشان داد (P=0.001). این نتایج نشان می¬دهد که مهارت¬های باز باعث افزایش کیفیت زندگی شده است. در مجموع، انجام تمرینات باز باعث افزایش کیفیت زندگی می¬شوند که می¬بایست در این کودکان در نظر گرفته شود.
کلمات کلیدی : مهارت¬های باز کیفیت زندگی دانش آموزان ابتدایی بیش فعالی