بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان : مطالعه مروری

بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اختلالات اضطرابی در کودکان و نوجوانان : مطالعه مروری

زهرا سعیدی1

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی گرایش بالینی، دانشگاه محقق اردبیلی،ایران-

محل انتشار : دومین همایش بین المللی روانشناسی کودکان استثنایی(peecuma.ir)
چکیده :
اختلالات اضطرابی از رایج ترین اختلالات در میان کودکان و نوجوانان می باشند. آمار نشانگر رشد روزافزون این اختلالات در میان این گروه سنی می باشد و از مهم ترین چالش های سلامت روان کودکان و نوجوانان محسوب می شوند. درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد یکی از شیوه های نوین و تاثیرگذار در کمک به بهبود این اختلالات در میان کودکان و نوجوانان است. از این رو پژوهش حاضر با هدف بررسی آثار درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اختلالات اضطرابی کودکان و نوجوانان صورت گرفته است. این مطالعه مروری روایتی به بررسی مطالعات انجام شده در زمینه اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اختلالات اضطرابی کودکان با استفاده از کلیدواژگان اختلالات اضطرابی کودکان و نوجوانان، اضطراب، اختلال وحشت زدگی، آگورافوبیا، اختلال اضطراب اجتماعی ، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال اضطراب جدایی، لالی انتخابی، فوبیاهای خاص، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و با جست و جو در سایت های معتبر گوگل اسکالر، اسپرینگر، السویر، ساینس دایرکت، پاب مد و همچنین پایگاه های داخلی شناخته شده یعنی اس آی دی، مگیران، سیویلیکا، بررسی مطالعات انجام شده در زمینه اختلال های اضطرابی و اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در بازه ده ساله (1391-1401) انجام گرفت. نتایج نشان داد که درمان متمرکز بر پذیرش و تعهد در کاهش اختلالات اضطرابی کودکان و نوجوانان موثر است. بر طبق مرور مطالعه های انجام شده مشخص شد که کاربرد درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد اضطراب کودکان و نوجوانان را به تعادل می رساند و سبب بهبود عملکرد آن ها در حیطه های مختلف می شود. بنابراین لازم به نظر می رسد و پیشنهاد می شود که از این درمان به دلیل تاثیر مثبت آن برای گروه کودک و نوجوان، به طور گسترده تری استفاده شود.
کلمات کلیدی : اختلالات اضطرابی کودکان و نوجوانان درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد اضطراب