اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی بر بهبود عزت نفس و پیشرفت تحصیلی کودکان کم بینا

اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی بر بهبود عزت نفس و پیشرفت تحصیلی کودکان کم بینا

صابر تبارشرفی1 الهام مخدومی2 اسرا اسدی3 زهره رضایی منش4 احسان دهقان5

1) کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
2) کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
3) کارشناسی علوم تربیتی
4) کارشناسی علوم تربیتی
5) کارشناسی آموزش ابتدایی

محل انتشار : دومین همایش بین المللی روانشناسی کودکان استثنایی(peecuma.ir)
چکیده :
این مطالعه با هدف بررسی بررسی تأثیر بازی درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی بر عزت نفس و پیشرفت تحصیلی کودکان کم بینا انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نوع نیمه تجربی است. جامعه آماري در اين پژوهش را تمامی دانش آموزان کم بینا بین 8 تا 12 سال در مدارس استثنایی شهر کرمانشاه بودند و 20 نفر به تصادف انتخاب شدند. این مطالعه برای 12 هفته اجرا شد. بر اساس یافته¬های این مطالعه میانگین در گروه کنترل بین پیش آزمون و پس آزمون اختلاف معنی¬داری مشاهده نشد. با این¬حال، اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی توانست بطور قابل توجهی میانگین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در این کودکان را بهبود بخشد. این نتایج نشان می¬دهد که بازی درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی باعث بهبود عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم بینا شد.
کلمات کلیدی : بازی درمانی مبتنی بر یکپارچگی حسی عزت نفس پیشرفت تحصیلی