تاثیر آموزش حل مسئله اجتماعی بر بهزیستی روانشناختی کودکان دارای اختلال یادگیری

تاثیر آموزش حل مسئله اجتماعی بر بهزیستی روانشناختی کودکان دارای اختلال یادگیری

مرضیه سیدیان1 نیلوفر میکائیلی2

1) دانشجوی دکترا روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی-
2) دکتر نیلوفر میکائیلی، استاد تمام دانشگاه محقق

محل انتشار : دومین همایش بین المللی روانشناسی کودکان استثنایی(peecuma.ir)
چکیده :
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر آموزش حل مسئله اجتماعی بر بهزیستی روانشناختی کودکان دارای اختلال یادگیری بود. روش این مطالعه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان پسر مراجعه کننده به مراکز ناتوانی های یادگیری به مرکز استان اردبیل پایه اول تا ششم ابتدایی که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل هستند، بودند. در این پژوهش 40 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند و 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر دیگر از آن به عنوان گروه کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات تحقیق حاضر از طریق پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف و جلسات آموزش حل مساله اجتماعی در شش جلسه و هر جلسه یک و نیم ساعت آموزش بود. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 25 انجام پذیرفت. نتایج نشان داد با توجه به جدول 3 در قسمت سطح معنی داری فرض برابری واریانس مولفه بهزیستی روانشناختی در گروه کنترل رد نمی‌شود، زیرا مقدار سطح معنی داری (164/0=Sig) از سطح خطای آزمون 05/0 بزرگتر می باشد. در گروه کنترل بین بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنی داری وجود ندارد (249/0=Sig). همچنین نتیجه آزمون لوین نشان داد که فرض برابری واریانس مولفه بهزیستی روانشناختی در گروه آزمایش رد نمی‌شود، زیرا مقدار سطح معنی داری (201/0=Sig) از سطح خطای آزمون 05/0 بزرگتر هستند و با توجه به نتیجه آزمون t سطح معنی داری آزمون 007/0=Sig می باشد که کمتر از سطح خطای آزمون 05/0 است؛ یعنی در گروه آزمایش بین بهزیستی روانشناختی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنی داری وجود دارد. بدین معنی که دانش آموزان دارای اختلال یادگیری پس از آموزش حل مساله اجتماعی، بهزیستی روانشناختی در آنان افزایش یافته است.
کلمات کلیدی : حل مسئله اجتماعی بهزیستی روانشناختی کودکان اختلال یادگیری