بررسی رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و شایستگی اجتماعی با آمادگی به اعتیاد در دانش¬آموزان

بررسی رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و شایستگی اجتماعی با آمادگی به اعتیاد در دانش¬آموزان

علی بهشتی مطلق1 عارفه محمد نژاد2 معصومه باقرنهاد3 سیف الله اقاجانی4

1) دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2) دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران. (نویسنده مسئول)
3) کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه سنا. ساری. ایران.
4) دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

محل انتشار : دومین همایش بین المللی روانشناسی کودکان استثنایی(peecuma.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و شایستگی اجتماعی با آمادگی به اعتیاد در دانش¬اموزان بود که با روش همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دانش¬آموزان متوسطه دوم شهرستان شیروان که 200 نفر (100 دختر و100 پسر) سال تحصيلي 401-1400 با روش نمونه¬گيري هدفمند (آنلاین) انتخاب شدند. نتایج بررسی های انجام شده با استفاده از نرم افزار 22 spss نشان داد بین آمادگی به اعتیاد با جهت‌گیری گفت و شنود (01/0>P؛ 54/0-=r) در سطح 99 درصد ارتباط منفی و معنی¬دار و با جهت‌گیری همنوایی (01/0>P؛ 56/0=r) و شایستگی اجتماعی (01/0>P؛ 56/0- =r) ارتباط مثبت و معناداری برقرار است؛ بنابراین می¬توان بیان داشت از عوامل مرتبط با آمادگی به اعتیاد در نوجوانان الگوهای ارتباطی مشکل¬زا در خانواده و شایستگی اجتماعی ضعیف می¬باشد که باعث بالارفتن آمادگی به اعتیاد می¬گردد. می¬توان پیشنهاد کرد با شناسایی خانوادهایی که الگوهای ارتباطی مشکل¬زا و نوجوانانی که در شایستگی¬های اجتماعی دچار مشکلاتی هستند با برگذاری کارگاه¬ها از بروز رفتارهای ضد اجتماع از جمله مصرف مواد کاست.
کلمات کلیدی : الگوهای ارتباطی خانواده شایستگی اجتماعی آمادگی به اعتیاد.