بررسی مولفه¬های هوش درون¬فردی و برون¬فردی گاردنر در کتب درسی مرحله¬ی مقدماتی کودکان اوتیسم

بررسی مولفه¬های هوش درون¬فردی و برون¬فردی گاردنر در کتب درسی مرحله¬ی مقدماتی کودکان اوتیسم

وجیهه کریمی1 فریبا بهادری2

1) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

محل انتشار : دومین همایش بین المللی روانشناسی کودکان استثنایی(peecuma.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی مولفه¬های هوش درون¬فردی و برون¬فردی گاردنر در کتاب¬های درسی مرحله¬ی مقدماتی کودکان اوتیسم بود. روش این پژوهش، توصیفی از نوع تحلیل محتوا با به کارگیری روش آنتروپی شانون بود که نگاه جدیدی به پردازش داده¬ها به صورت کمی داشت. براساس این روش کتب مرحله مقدماتی کودکان اوتیسم بر اساس زیرمولفه¬هایی که از ادبیات پژوهش به دست آمد، مورد تحلیل قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کتاب¬های درسی مرحله مقدماتی کودکان اوتیسم بود که به صورت نمونه گیری هدفمند، 5 کتاب به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل چک لیست محقق ساخته¬ بود. نتایج تحلیل محتوای با روش آنتروپی شانون نشان داد که درمورد هوش میان¬فردی، طراحی مطالب به¬منظور حضور و مشارکت در یک فعالیت گروهی (خدمات اجتماعی) (2.39%)، بیش از سایر مولفه¬ها و سپس مولفه¬های طرح بازی گروهی در کتاب درسی (0.8%) و فعالیت¬های گروهی (0.74%) مورد توجه بوده است. درمورد هوش درون¬فردی، بیشترین تاکید بر مولفه توجه به تأمل و تفکر و تجزیه¬وتحلیل نظریه¬ها و ایده¬ها (6.74%) بوده و پس از آن، توجه به انجام کارهای انفرادی (1.05%) و فعالیت¬های اختیاری (0.56%)، مورد توجه قرار گرفته است.
کلمات کلیدی : هوش درون فردی هوش برون فردی گاردنر اوتیسم