تاثیر تربیت بدنی بر میزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان

امین فرزانه خلیفه لو1 پریا فرزانه خلیفه لو2 شکوفه رضازاده3

1) کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل، مدیریت آموزش و پرورش مشگین شهر
2) دانش آموخته کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی
3) کارشناس ادبیات فارسی، اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل، مدیریت آموزش و پرورش مشگین شهر

محل انتشار : اولین همایش ملی علوم ورزشی با رویکرد ورزش های همگانی(fcrss2022.ir)
چکیده :
این پژوهش، با هدف مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سوم ابتدایی مدرسه شهید حسین زاده در تبریز می‌باشدکه با روش علمی- مقایسه ای انجام شده است. آزمودنی های پژوهش 20 نفر بودند. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه ویژگی های جمعیت شناختی و نمره ورزش دانش آموزان است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، انحراف معیار و میانگین، نرم‌افزار spss مورد استفاده قرار گرفته است. نتایج پژوهش، بیانگر تفاوت معنادار بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ورزشکار با دانش آموزان غیر ورزشکار بود. دانش‌آموزانی که علاقه به ورزش گروهی داشتند، پیشرفت تحصیلی بالاتری نسبت به دانش‌آموزانی داشتند که علاقمند به ورزش انفرادی بودند. نتایج این پژوهش از یک سو در توسعه آگاهی مدیران و ایجاد زمینه‌ی برنامه ریزی در جهت مشارکت بیشتر در فعالیت‌های جسمی دانش‌آموزان برای پیشرفت تحصیلی موثر خواهد بود. این تحقیق، در توسعه آگاهی مدیران و برنامه ریزان آموزشی در بهره گیری بیشتر فعالیت‌های ورزشی و ایجاد انگیزش و شرکت فعال دانش آموزان و دانشجویان در فعالیت های ورزشی جهت نیل به اهداف نظام آموزشی و تعلیم و تربیت در جهت رشد وارتقاء آنان مفید خواهد بود؛ در این راستا ضروی است که تحقیقات بیشتری در زمینه سایر عوامل دخیل در پیشرفت تحصیلی چون هوش، استعداد تحصیلی، انگیزه پیشرفت، متغیرهای شخصیت، راهبردهای یادگیری، جنسیت، عوامل خانوادگی، و.... برای دستیابی به نتیجه جامع تر، در بررسی و مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به انجام برسد.
کلمات کلیدی : پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان ورزش