رابطۀ بین تسلط ریعهای مغزی (شیوۀ تفکر) با میزان اثربخشی عملکرد مربیان فوتبالیست شهرستان طبس
رابطۀ بین تسلط ریعهای مغزی (شیوۀ تفکر) با میزان اثربخشی عملکرد مربیان فوتبالیست شهرستان طبس
صدیقه سادات حجتی1 حسین پیله کش زاده2 حجت اله سیاوشی3 عارف حسین اختیاری4
1) استادیار، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران،
2) کارشناس تربیتبدنی و علوم ورزشی، دانشگاه پیام نور، فردوس، ایران.
3) استادیار، گروه علوم ورزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، موسسه آموزش عالی عمران و توسعه، همدان،
4) عضو اداری دانشگاه پیام نور.تهران .ایران
محل انتشار :
اولین همایش ملی علوم ورزشی با رویکرد ورزش های همگانی(fcrss2022.ir)
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی رابطۀ بین تسلط ریعهای مغزی (شیوۀ تفکر) با میزان اثربخشی عملکرد مربیان فوتبالیست شهرستان طبس بود. در این پژوهش 50 نفر از مربیان تربیتبدنی مرد شهرستان طبس انتخاب شدند. برای اندازهگیری تسلط ربعهای مغزی از پرسشنامۀ هرمن HBDI و برای سنجش میزان اثربخشی عملکرد مربیان از پرسشنامۀ اثربخشی گروهی فردمن و یاربراق استفاده شد. پرسشنامۀ هرمن، تسلط مغزی اشخاص را میسنجد و دارای 120 سؤال است که هر یک از سؤالات آن تفکر تحلیلی (سربرال)، تفکر عاطفی (لیمبیک)، تفکر کلی (نیمکرۀ راست)، و تفکر جزئی (نیمکرۀ چپ) را تعیین مینماید (ربعهای مغزی A,B,C,D). پرسشنامۀ فردمن و یاربراق دارای 8 سؤال است که ابعاد هشتگانۀ اثربخشی را برمبنای مقیاس 10 ارزشی لیکرت از عدد 1 تا 10 ارزشگذاری نموده و میسنجد که عبارتاند از: ابعاد اهداف، مشارکت، احساسات و عواطف، رهبری تصمیمات، اعتماد، استفاده از منابع، و استفاده از منابع سایر اعضا. نتایج این پژوهش نشان داد که ضریب همبستگی پیرسون رابطۀ معنیدار و مثبتی (مستقیمی) را بین اثربخشی عملکرد مربیان فوتبالیست شهرستان طبس با ربعهای مغزی A، B، C دارد؛ و تنها ربع مغزی D رابطۀ معنیداری را با میزان اثربخشی عملکرد مربیان فوتبالیست شهرستان طبس نشان نداد. لذا، به نظر میرسد استفاده از مربیان با تسلط ربعهای مغزی A، B و C میتواند اثربخشی تیمهای ورزشی را تا حد زیادی افزایش دهد.
کلمات کلیدی :
تربیتبدنی
ورزش
تسلط مغز
سبک تفکر
ربعهای مغزی