تأثیر خصوصی سازی و تبلیغات بر درآمدزایی باشگاه های ورزشی شهرستان اردبیل

تأثیر خصوصی سازی و تبلیغات بر درآمدزایی باشگاه های ورزشی شهرستان اردبیل

علی مهری1 نسرین عزیزیان کهن2 احسن محمدی انگوت3

1) دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی
2) داتشیار مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی
3) دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشگاه محقق اردبیلی

محل انتشار : اولین همایش ملی علوم ورزشی با رویکرد ورزش های همگانی(fcrss2022.ir)
چکیده :
چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر خصوصی سازی و تبلیغات بر درآمدزایی باشگاه های ورزشی شهرستان اردبیل می باشد. روش پژوهشی: تحقیق حاضر از نوع توصیفی-همبستگی بر پایه مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را 13 نفر ار کارشناسان، مدیران و سرپرستان باشگاه های ورزشی تشکیل میدادند که در نهایت، 21 نفر به صورت تصادفی به پرسشنامه های محقق ساخته خصوصی سازی، تبلیغات برای باشگاه های ورزشی و میزان درآمد باشگاه ها پاسخ دادند یافته¬ها: جهت تجزیه و تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری مبتنی بر روش حداقل مربعات جزئی در نرم افزار اسمارت پی لس استفاده شد. یافته های پژوهش نتایج نشان داد خصوصی سازی بر درآمدزایی باشگاه های ورزشی تأثیر مثبت و معنی داری دارد )192/20=t ،601/3=β .)همچنین، تبلیغات بر درآمدزایی باشگاه های ورزشی تأثیر مثبت و معنی داری داشت )626/6=t ،196/3=β .)بررسی برازش مدل نیز نشان داد که مدل ارائه شده پژوهش از برازش قوی برخوردار میباشد )912/3=GOF .) نتیجه گیری: باشگاه های ورزشی می توانند از طریق خصوصی سازی به سمت تعدیل ساختار ، توسعه خدمات و مدیریت هزینه ها گام بردارند و از طریق تبلیغات با تغییر موانع ورود به بازار رقابت نمایند.
کلمات کلیدی : کلیدواژه¬ها: بازاریابی ورزشی تبلیغات خصوصی سازی درآمدزایی مدیریت هزینه