ارتباط بین سرمایه روانشناختی و تعهد سازمانی معلمین تربیت بدنی

ارتباط بین سرمایه روانشناختی و تعهد سازمانی معلمین تربیت بدنی

مهشید سنجری پور1 سید محمد نیازی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت، جیرفت، ایران
2) عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت

محل انتشار : اولین همایش ملی علوم ورزشی با رویکرد ورزش های همگانی(fcrss2022.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سرمایه روان¬شناختی و تعهد سازمانی معلمان تربیت ¬بدنی شهر جیرفت بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمین زن و مرد شهر جیرفت بودند (170 نفر). به ¬دلیل محدود بودن از روش نمونه¬گیری تمام شمار استفاده گردید. به منظور آگاهي از نظرات و ديدگاه¬هاي معلمان از الف) پرسشنامه 24 سوالی سرمایه روان¬شناختی لوتانز (2007) ب) پرسشنامه 20 سوالی تعهد سازمانی آلن و میر استفاده شد. در تحلیل داده¬ها برحسب مورد از آمارهای توصیفی، از جمله: میانگین، انحراف معیار و درصد استفاده شد و در آمار استنباطی ابتدا از آزمون کلموگروف اسمیرنوف جهت بررسی توزیع طبیعی داده ها و از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین روابط بین متغیر¬ها و از آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیره برای پیش¬بینی روابط بین متغییر پیش بین و ملاک استفاده شد. تمامی تحلیل¬های آماری آزمون¬های ذکر شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 24 انجام شد. نتایج توصیفی نشان داد دبیران مرد درصد بیشتری از نمونه تحقیق را تشکیل داده اند (53 درصد)، سن 70 درصد از دبیران تربیت بدنی بین 31 تا 41 سال مشاهده شد، با توجه به این توزیع سنی، می¬توان بیان کرد که دبیران تربیت بدنی منطقه از تجربه خوبی برخوردار هستند. گروه لیسانس بیشترین درصد (57 درصد) و مدرک فوق دیپلم کمترین درصد (14 درصد) را به خود اختصاص داده اند. نتايج استنباطی تحقيق نشان داد، بین سرمایه روانشناختی و تعهد سازمانی معلمین ارتباط معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی : تعهد سازمانی معلمین تربیت بدنی سرمایه روانشناختی