رابطه مسئولیت پذیری اجتماعی و دلبستگی شغلی معلمین تربیت بدنی

رابطه مسئولیت پذیری اجتماعی و دلبستگی شغلی معلمین تربیت بدنی

مینا کمالی1 سید محمد نیازی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت، جیرفت، ایران
2) عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد جیرفت

محل انتشار : اولین همایش ملی علوم ورزشی با رویکرد ورزش های همگانی(fcrss2022.ir)
چکیده :
هدف از این پژوهش بررسی رابطه مسئولیت پذیری اجتماعی و دلبستگی شغلی معلمین تربیت بدنی شهر جیرفت بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمین زن و مرد شهر جیرفت بودند (170 نفر) به دلیل محدود بودن از روش نمونه-گیری تمام شمار استفاده گردید و همه جامعه به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل الف) پرسشنامه مسئولیت پذیری اجتماعی ب) پرسشنامه دلبستگی شغلی استفاده شد. برای تحلیل داده¬ها برحسب مورد از آمارهای توصیفی، از جمله: میانگین، انحراف معیار و درصد استفاده شد و در آمار استنباطی ابتدا از آزمون کلموگروف اسمیرنوف جهت بررسی توزیع طبیعی داده ها استفاده شد و از آزمون ضریب همبستگی پیرسون برای تعیین روابط بین متغیر¬ها و از آزمون تحلیل رگرسیون چند متغیره برای پیش¬بینی روابط بین متغیرها استفاده شد. تمامی تحلیل¬های آماری آزمون¬های ذکر شده با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 24 انجام شد. نتایج توصیفی نشان داد دبیران مرد درصد بیشتری از نمونه تحقیق را تشکیل داده اند (53 درصد)، سن 70 درصد از دبیران تربیت بدنی بین 31 تا 41 سال مشاهده شد، با توجه به این توزیع سنی، می¬توان بیان کرد که دبیران تربیت بدنی از تجربه خوبی برخوردار هستند. گروه لیسانس بیشترین درصد (57 درصد) و مدرک فوق دیپلم کمترین درصد (14 درصد) را به خود اختصاص داده اند. نتايج تحقيق نشان داد؛ بین مسئولیت پذیری اجتماعی و دلبستگی شغلی معلمین تربیت بدنی ارتباط معنی داری وجود دارد.
کلمات کلیدی : مسئولیت پذیری اجتماعی معلمین تربیت بدنی دلبستگی شغلی