تاثیر انجام بازی های گروهی بر کنش وری اجرایی کودکان پیش دبستانی شهر اهواز

تاثیر انجام بازی های گروهی بر کنش وری اجرایی کودکان پیش دبستانی شهر اهواز

مریم داشادیان1 سعید مشتاقی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روان¬شناسی تربیتی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران.
2) استادیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران. (نویسنده مسئول)

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
پیدا کردن روش های مناسب برای بهبود کنش های اجرایی در کودکان پیش دبستانی به واسطه اثر این مهارت ها در تمامی فعالیت های آینده این کودکان، حائز اهمیت خاصی است. از این رو هدف از اجرای پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی های گروهی بر میزان مهارت کنش وری اجرایی کودکان پیش دبستانی بود. پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 6-5 ساله ثبت نام شده در مهدکودک ها و مراکز پیش دبستانی شهر اهواز بود.که تعداد 30 نفر از آنها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس و بر حسب شرایط ورود به پژوهش به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها مقیاس درجه بندی رفتار کنشوری اجرایی (اسپای، ایسکوئس و جیویا، 2002) بود. آزمودنی های گروه آزمایش در 8 جلسه 60 دقیقه ای به صورت گروهی تحت آموزش قرار گرفتند، در حالی که گروه گواه چنین آموزشی را دریافت نکردند. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد .نتایج پژوهش نشان داد که مداخله بازی های گروهی توانسته است عملکرد کنش وری اجرایی گروه آزمایش را بهبود دهد. بر اساس نتایج پژوهش حاضر می توان استنباط کرد اجرای بازی های گروهی به صورت جلساتی جذاب و سلسله مراتبی، با ایجاد تحرک و نشاط این فرصت را در اختیار کودکان قرار می دهد تا توانایی خود را در مهارت های کنش وری اجرایی تقویت کنند. بنابراین، این شیوه می تواند به عنوان یک شیوه تکمیلی در کنار سایر برنامه های آموزشی به کار رود.
کلمات کلیدی : کارکردهای اجرایی بازی های گروهی کودکان پیش دبستانی