پیش بینی رفتارهای غیرمولد تحصیلی دانش آموزان بر اساس هیجانات تحصیلی و وجدان تحصیلی

پیش بینی رفتارهای غیرمولد تحصیلی دانش آموزان بر اساس هیجانات تحصیلی و وجدان تحصیلی

ویدا شاکر1 اصغر نخستین گلدوست2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روان شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران
2) استادیار گروه علوم تربیتی و آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، اردبیل، ایران

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
هدف از انجام پژوهش حاضر پیش بینی رفتارهای غیرمولد تحصیلی دانش آموزان بر اساس هیجانات تحصیلی و وجدان تحصیلی بود. روش پژوهش از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی و پیش بینی بود. جامعه آماری تحقیق شامل دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه دوم شهر اردبیل در سالتحصیلی 1401-1400 که 380 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های رفتار غيرمولد تحصيلی ریمکوس (2012)، هیجانات تحصیلی پکران و همکاران (2005) و وجدان تحصیلی مک ایلروی و بانتینگ (2002) استفاده شد. داده ها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل گرسیون چندگانه در نرم افزار SPSS26 تحلیل شد. نتایج نشان داد هیجانات تحصیلی (مثبت و منفی) و وجدان تحصیلی به طور همزمان 1/33 درصد از تغییرات رفتارهای غیرمولد تحصیلی به طور معنی داری پیش بینی می کند (01/0>p). هیجانات مثبت تحصیلی و وجدان تحصیلی به طور منفی و هیجانات منفی تحصیلی به طور مثبت تغییرات رفتارهای غیرمولد تحصیلی را پیش بینی می کند (01/0>p). به طور کلی، از تلویحات مهم این پژوهش می توان به برجسته ساختن نقش هیجانات تحصیلی و وجدان تحصیلی در رفتارهای غیرمولد تحصیلی دانش آموزان اشاره کرد و بدین ترتیب، برای کاهش رفتارهای غیرمولد تحصیلی، باید زمينه و بستر مناسب را برای ارتقای هیجانات مثبت تحصیلی و وجدان تحصیلی و کاهش هیجانات منفی تحصیلی دانش آموزان فراهم نمود.
کلمات کلیدی : رفتارهای غیرمولد تحصیلی هیجانات تحصیلی وجدان تحصیلی