بررسی نقش میانجی گرایانه بحران هویت در رابطه بین ساختار ادراک شده کلاس درس با اعتیاد به فضای مجازی و رفتارهای آسیب به خود دانش آموزان

بررسی نقش میانجی گرایانه بحران هویت در رابطه بین ساختار ادراک شده کلاس درس با اعتیاد به فضای مجازی و رفتارهای آسیب به خود دانش آموزان

ویس پارسا1 محمد جمال رهنمایی2 ونوس پارسا3

1) .Master of Clinical Psychology, University of Science and Research, Islamic Azad University, Tehran, Iran. email address:
2) .PhD student in clinical psychology, Kish International Unit, Islamic Azad University, Iran. Islamic Azad University, Iran. e-mail address:
3) .Master of Counseling, Islamic Azad University, West Tehran Branch, Iran. e-mail address:

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسي نقش میانجی گرایانه بحران هویت در رابطه بین ساختار ادراک شده کلاس درس با اعتیاد به فضای مجازی و رفتارهای آسیب به خود دانش آموزان انجام شد. این پژوهش از نوع پژوهش‌های توصیفی- تحلیلی بود. جامعه تحقیق شامل کلیه دانش آموزان نوجوان مشغول به تحصیل در دبیرستان های منطقه یک شهر تهران بود، که نمونه‌اي به حجم 400 نفر از میان آنان به صورت در دسترس انتخاب گرديد. براي سنجش ساختار ادراک شده کلاس از مقياس ادراك از كلاس بلك برن، براي سنجش رفتارهای آسیب به خود از پرسشنامه رفتارهای آسیب به خود نوجوانان، براي سنجش بحران هویت از پرسشنامه بحران هویت احمدی (1373) و براي سنجش اعتیاد به فضای مجازی از مقياس وابستگي به اينترنت یانگ استفاده شد. داده‌ها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتايج نشان داد که بحران هویت در رابطه بین ساختار ادراک شده کلاس درس با اعتیاد به فضای مجازی و رفتارهای آسیب به خود دانش آموزان نقش میانجی گرایانه دارد. کلید ‌واژه‌ها: بحران هویت، ساختار ادراک شده کلاس درس، اعتیاد به فضای مجازی، رفتارهای آسیب به خود.
کلمات کلیدی : کلید ‌واژه‌ها: بحران هویت ساختار ادراک شده کلاس درس اعتیاد به فضای مجازی رفتارهای آسیب به خود.