نقش کیفیت تجارب یادگیری در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجويان تحت آموزش مجازی

نقش کیفیت تجارب یادگیری در پیشبینی عملکرد تحصیلی دانشجويان تحت آموزش مجازی

الناز صادقی چوکامی1 سعید عسکرپور خوشدل لنگرودی2 مریم جفرودی3 داریوش قلیپور ارکمی4 فاطمه رشاد ماسوله5

1) روانشناس اداره مشاوره دانشگاه گیلان، رشت، ایران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه گیلان، رشت، ایران
4) رئیس اداره مشاوره دانشگاه گیلان، رشت، ایران
5) کارشناس مسئول مرکز مشاوره دانشگاه گیلان، رشت، ایران

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسي نقش کیفیت یادگیری در پیشبینی عملکرد دانشجويان تحت آموزش مجازی بود. این پژوهش توصیفی با طرح همبستگی انجام شد. نمونه پژوهش شامل 334 دانشجو دانشگاه گیلان بودند که به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای از میان دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه¬ گیلان در سال تحصیلی1400-1399 انتخاب شدند. براي جمع‌آوري داده‌ها از پرسشنامه کیفیت تجارب یادگیری و چک لیست مربوط به عملکرد دانشجویان استفاده شد. داده‌هاي پژوهش با همبستگی پیرسون و تحلیل چندگانه تحليل شدند. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که کیفیت تجارب یادگیری و مؤلفه‌های آن با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه مثبت دارد (001/0P<). همچنین نشان داد که 5/35 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی دانشجویان توسط مؤلفه‌های کیفیت تجارب یادگیری تبیین می‌شود (001/0P<). بر اساس این یافته¬ها می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از امکانات و رویکرد انعطاف‌پذیر برای ارتقاء کیفیت تجارب یادگیری دانشجویان در بهبود عملکرد دانشجویان تأثیر بسزایی دارد.
کلمات کلیدی : کیفیت تجارب یادگیری عملکرد تحصیلی دانشجويان.