اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر تئوری Gross بر ابعاد سه گانۀ تکانشگری در افراد با نشانه‏ های اختلال دوقطبی نوع دو

اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر تئوری Gross بر ابعاد سه گانۀ تکانشگری در افراد با نشانه‏ های اختلال دوقطبی نوع دو

شکوفه عسگری دستنایی1

1) کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور بین المللی عسلویه، عسلویه، ایران.

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف «تعیین میزان اثربخشی آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر تئوری Gross بر ابعاد سه گانۀ تکانشگری در افراد با علائم اختلال دوقطبی نوع دو» انجام شد. پژوهش از نوع نیمه‏آزمایشی با طرح پیش‏آزمون- پس‏آزمون و با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان دارای اختلال دوقطبی نوع دو مراجعه کننده به مرکز مشاوره و خدمات روان‏درمانی شهرکرد در سال 1401 بود که در این مرکز دارای پرونده بودند. با روش نمونه‏گیری در دسترس (داورطلبانه) تعداد 30 نفر انتخاب و به پرسشنامه تکانشگری (پاتون و همکاران، 1995) پاسخ دادند. داده‏ها با روش‏های آمار توصیفی و تحلیل کواریانس چندمتغیره و با SPSS نسخه 26 تحلیل شد. نتایج نشان داد که در مرحله پس‏آزمون بین میانگین نمره تکانشگری و ابعاد آن شامل بی‏برنامه‏گی (43/13=F، 001/0=P و 661/0=Eta)، تکانشگری حرکتی (31/17=F، 004/0=P و 544/0=Eta) و تکانشگری شناختی (65/22=F، 005/0=P و 712/0=Eta) در آزمودنی‏های دو گروه در مرحله پس‏آزمون تفاوت معنادار بود که حاکی از اثربخشی برنامه مداخله‏ای است (05/0>P). لذا به روان‏شناسان و برنامه‏ریزان حوزه سلامت روان توصیه می‏گردد در کنار دارو درمانی به این شیوۀ مداخله در راستای کاهش علائم روانی و افزایش حالات هیجانی مثبت توجه ویژه مبذول دارند.
کلمات کلیدی : آموزش تنظیم هیجان تکانشگری اختلال دوقطبی