مقایسه بلوغ عاطفی، باورهای غیرمنطقی و خوددلسوزی در نوجوانان تحت پوشش بهزیستی و نوجوانان عادی تبریز

مقایسه بلوغ عاطفی، باورهای غیرمنطقی و خوددلسوزی در نوجوانان تحت پوشش بهزیستی و نوجوانان عادی تبریز

فاطمه رادی1 سید داود حسینی نسب2

1) کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، ایران. (نویسنده مسئول).
2) استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، ایران.

محل انتشار : دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه بلوغ عاطفی، باورهای غیرمنطقی و خوددلسوزی در نوجوانان تحت پوشش بهزیستی و نوجوانان عادی شهر تبریز می باشد. روش پژوهش ازنوع علی- مقایسه ای بوده و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه ی نوجوانانی که در مراکز بهزیستی و در مدارس یک ناحیه از شهر تبریز مشغول به تحصیل بودند که از این جامعه تعداد 60 نوجوان تحت پوشش بهزیستی و 60 نوجوان عادی 19-14 سال به عنوان نمونه به شیوه ی هدفمند انتخاب شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های بلوغ عاطفی (EMS)، باورهای غیرمنطقی (IBQ-40) و خوددلسوزی (SCS-LF) استفاده شد. یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد که نوجوانان تحت پوشش بهزیستی، بلوغ عاطفی کمتر و باورهای غیرمنطقی بیشتری را نسبت به نوجوانان عادی دارند و در نمره کلی خوددلسوزی تفاوت معناداری بین دو گروه یافت نشد. با توجه به این که بلوغ عاطفی، باورهای غیرمنطقی و خوددلسوزی قابل آموزش و انتقال هستند و محیط های آموزشی نقش مؤثری در شکل دادن به آن ها دارند، از لحاظ کاربردی پیشنهاد می شود که با برگزاری دوره های آموزشی و ارائه راهکارهایی جهت جلوگیری از بروز مشکلات روحی و روانی و چگونگی حل مشکلات، می توان سلامت روان این نوجوانان را افزایش داد.
کلمات کلیدی : بلوغ عاطفی باورهای غیرمنطقی خوددلسوزی نوجوانان تحت پوشش بهزیستی