اثربخشی برنامهی مداخلهای آموزش سازگاری اجتماعی بر رفتارهای غیرمولد تحصیلی در دانشآموزان پسر
اثربخشی برنامهی مداخلهای آموزش سازگاری اجتماعی بر رفتارهای غیرمولد تحصیلی در دانشآموزان پسر
مدینه دانشمند1 کامران مام قادری2 امیر اسماعیلی3 مسعود نجاری4
1) کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، آموزش و پرورش، آذربایجان غربی، میاندواب، ایران
2) کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش، بوکان، آذربایجان غربی، ایران.
3) کارشناسی روانشناسی، آموزش پرورش، آذربایجان غربی، بوکان، ایران
4) دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
محل انتشار :
دومین همایش ملی روان درمانی ایران(incpuma2.ir)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی برنامهی مداخلهای آموزش سازگاری اجتماعی بر رفتارهای غیرمولد تحصیلی در دانشآموزان پسر انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون _ پس آزمون با گروه گواه و پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر بوکان در سالتحصیلی 1401-1400 بود که از طریق روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس معیارهای ورود و خروج تعداد 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش مقیاس رفتار غیرمولد تحصیلی (ریمکوس، 2012) بود. دانشآموزان گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای و به مدت 5 هفته متوالی (هر هفته 2 جلسه) تحت آموزش برنامه سازگاری اجتماعی نجاری و همکاران (1397) قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. تجزیه و تحلیل دادههای آماری با استفاده از روش تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر صورت گرفت. یافتهها نشان داد که برنامهی آموزشی سازگاری اجتماعی بر کاهش رفتارهای غیرمولد تحصیلی (750/39=f، 01/0p=) معنادار بود و نتایج حاکی از ماندگاری برنامهی آموزشی در دوره پیگیری بود (01/0p=). بر اساس نتایج پژوهش میتوان گفت برنامهی مداخلهای آموزش سازگاری اجتماعی روش مناسبی برای کاهش رفتارهای غیرمولد تحصیلی در دانشآموزان پسر است.
کلمات کلیدی :
برنامهی مداخلهای سازگاری اجتماعی
رفتارهای غیرمولد تحصیلی
دانشآموزان پسر